Znak ma formę pieczątki. Przyznała go Fundacja Języka Polskiego, która wzięła pod lupę treści zamieszczane na stronie internetowej banku i sprawdziła je m.in. pod kątem poprawności językowej. Jeśli na danej stronie jest pieczątka oznacza to, że tekst jest napisany w sposób przyjazny, prosty i zrozumiały dla każdego.
Od lat z satysfakcją obserwujemy, jak mBank konsekwentnie i z pasją zmienia styl komunikowania się. Dostrzegamy to jako eksperci i odczuwamy jako klienci. Cieszymy się, że z tej inspiracji zaczyna korzystać sektor bankowy – to naprawdę budujące! Językowy Znak Jakości dla mBanku to wyróżnienie w pełni zasłużone. Dzięki przyjaznej komunikacji sprawy finansowe – tak ważne dla zwykłego człowieka – stały się prostsze i bardziej zrozumiałe.
mówi Magdalena Wanot-Miśtura, prezes Fundacji Języka Polskiego.
Zależy nam na tym, aby klient poczuł, że jego pytanie, sprawa lub potrzeba są punktem wyjścia. Że to on jest najważniejszy. mKanon jest sztuką mówienia tego, co jest ważne dla odbiorcy, a nie wyłącznie dla nadawcy przekazu.
mówi Iwona Ryniewicz, dyrektor Departamentu Komunikacji i Strategii Marketingowej.
*Jaka jest komunikacja zgodna z mKanonem:
- Jasna. Komunikacja jest czytelna i zrozumiała dla odbiorcy. Struktura przekazu jest klarowna. Zdania są proste i nie zawierają żargonu bankowego.
- Wyczerpująca. Komunikacja jest kompletna i w pełni wyjaśnia przyczyny oraz skutki, a także dalsze kroki i konsekwencje. Podkreśla także to, co najważniejsze dla klientów i kluczowe w procesie.
- Krótka. Komunikacja jest zwięzła. Zdania w komunikatach są krótkie.
- Poprawna językowo. Komunikacja jest zgodna z zasadami języka polskiego. Nie zawiera zwrotów w języku angielskimi wyrażeń specjalistycznych, o ile nie jest to konieczne.
- Szczera. Komunikacja jest partnerska, komunikaty zawierają wszystkie kluczowe informacje i pokazują szczerość intencji mBanku. Drobny druk jest zarezerwowany dla informacji dodatkowych, w tym wymaganych przepisami prawa.
- Empatyczna. Komunikacja jest przyjazna i pomocna. Nadawca identyfikuje się z klientem i jego sytuacją. Jest otwarty na klienta i dialog z nim.
- Typu „My”. Komunikacja zawiera formy pierwszej osoby liczby mnogiej i zawsze podkreśla, że mBank to zespół ludzi, którzy wspólnie pracują dla klientów.
Fundację Języka Polskiego założyli w 2008 r. pracownicy Instytutu Języka Polskiego na Uniwersytecie Warszawskim. W poczuciu troski o język polski, jego historię, kulturę i rozwój Fundacja na różne sposoby popularyzuje polszczyznę. Od ponad 10 lat organizuje plebiscyt na słowo roku, a także dyktanda, konferencje i projekty edukacyjne. Prowadzi też szkolenia i warsztaty z zakresu poprawności językowej i skutecznej komunikacji.