W ciągu najbliższych lat mBank chce stać się liderem zrównoważonej bankowości i ESG. Będzie aktywnie finansować zielone inwestycje, a klientów z branż tradycyjnych wspierać w ekotransformacji. Chce też dalej upowszechniać cyfrową obsługę i sprzedaż oraz towarzyszyć swoim klientom na różnych etapach życia. Kluczowe będą także cyberbezpieczeństwo, a w warstwie biznesowej – efektywność i ostrożne zarządzanie ryzykiem.
Nowa strategia Grupy mBanku „Od ikony mobilności do ikony możliwości” została opracowana na lata 2021-2025. Definiuje ambitne kierunki rozwoju, odpowiadając na to, jak zmienia się świat, klienci i sama organizacja. mBank zamierza pozostać cyfrowym liderem, być bezpieczny i wygodny dla klientów. Istotną częścią tej strategii jest agenda ESG, obejmująca inicjatywy środowiskowe i społeczne oraz ład korporacyjny. To kompleksowe zagadnienie: biznesowe, regulacyjne, dotyczące relacji z klientami i partnerami biznesowymi, a także środowiska pracy i kultury organizacyjnej. mBank ma ambicję przewodzić w tym obszarze.
Wiodąca bankowość detaliczna
W części detalicznej, bank chce być partnerem dla klientów na całe życie. Swoje wysiłki skoncentruje na precyzyjnym zrozumieniu ich potrzeb oraz zmieniających się preferencji, aby trafnie odzwierciedlać je w ofercie.
Udzielenie kredytu hipotecznego będzie odbywać się cyfrowo, dzięki czemu instytucja chce być w pierwszej trójce kredytodawców. Wkrótce uruchomi też własne towarzystwo funduszy inwestycyjnych, które odpowie na potrzeby bogacących się klientów.
– Poszerzymy też ofertę dla młodych. Na nich skoncentrujemy działania akwizycyjne. Dzięki temu utrzymamy atrakcyjną strukturę wiekową klientów i pozyskamy milion nowych do końca 2025 roku – mówi Cezary Kocik, wiceprezes mBanku ds. bankowości detalicznej.
– Jako lider bankowości mobilnej chcemy, aby w ciągu kilku lat połowa sprzedaży i obsługi klienta odbywała się w kanale mobilnym. Aby to osiągnąć, wprowadzimy w naszej aplikacji nowe usługi, które ułatwią załatwianie spraw online – dodaje. W najbliższych latach bank zaoferuje asystenta płatności, pomagającego zarządzać finansami, oraz udostępni miejsce do bezpiecznego przechowywania dokumentów klientów.
Bank będzie też wspierać ludzi przedsiębiorczych i małe firmy. Udostępni im panel do zarządzania biznesem, wspierający ich w codziennej działalności: od spraw administracyjnych, przez księgowość, aż po zagadnienia prawne.
Bank w e-commerce
mBank będzie zwiększać udział w obsłudze segmentu e-commerce. Już dziś ma w nim mocną pozycję, która będzie solidną bazą do dalszego rozwoju. To oznacza wsparcie internetowych sprzedawców, zarówno w bankowości detalicznej, jak i korporacyjnej (segment małych i średnich przedsiębiorstw).
Sprzedających i kupujących będzie obsługiwać m.in. dzięki znanym już narzędziom, bramce płatności mBanku – Paynow oraz mOkazjom, które zmienią się w platformę e-commerce.
Cyfrowa bankowość korporacyjna
Korporacje obsługiwane przez mBank dostaną najlepszą na rynku bankowość elektroniczną i mobilną, opartą na samoobsłudze w kanałach zdalnych. Do 2025 roku 90 proc. klientów będzie podpisywać umowy elektronicznie.
Proces kredytowy dla klientów korporacyjnych zostanie gruntownie przebudowany, aby był bardziej przyjazny i przewidywalny. Dzięki temu lepiej odpowie na ich potrzeby biznesowe, a bankowi pozwoli efektywnie rosnąć i utrzymywać koszty ryzyka pod kontrolą.
– Zapewnimy 10 mld złotych finansowania zielonym branżom, takim jak OZE, elektromobilność i recykling. Chcemy być liderem ekotransformacji – mówi Adam Pers, wiceprezes mBanku ds. bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej.
Bank będzie skupiać się na klientach z perspektywicznych branż, a tych z tradycyjnych sektorów wspierać m.in. finansując ich zieloną transformację.
Zrównoważony rozwój i ESG
Agenda ESG zaczyna odgrywać coraz większą rolę w funkcjonowaniu instytucji finansowych. – W perspektywie tej strategii może stać się jednym z najważniejszych kryteriów oceny banku przez inwestorów, pracowników i klientów, których transformację będziemy wspierać. Dlatego mamy ambicję, by mBank był liderem zrównoważonej bankowości – mówi Marek Lusztyn, wiceprezes mBanku ds. zarządzania ryzykiem.
Każdy wprowadzany do oferty produkt będzie oceniany pod kątem jego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Czynniki ESG znajdą się też w kryteriach oceny pracy ponad 100 kluczowych menedżerów mBanku.
Do 2050 roku mBank stanie się w pełni neutralny klimatycznie, a do 2030 roku osiągnie neutralność klimatyczną w zakresie pierwszym i drugim.
Bank będzie też wymieniać flotę na pojazdy o niskiej emisyjności, zmniejszać ilość odpadów, wciąż eliminować papier z procesów oraz plastikowe karty.
Nadal zamierza też wspierać cele społeczne. Mowa o współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, programach edukacji matematycznej, finansowanych przez mFundację, a także wsparciu młodych artystów w projekcie „m jak malarstwo”.
Bank zamierza dbać o różnorodność w środowisku pracy. Skupi się też na poprawie tych elementów, które sprawiają, że mBank jest atrakcyjnym pracodawcą. Postawi na rozwój kompetencji przyszłości, zwłaszcza tych w zakresie nowych technologii. Chce oferować najlepsze w swojej klasie środowisko pracy hybrydowej.
– Budujemy kulturę zaufania i dobrych intencji, która pozwoli naszym pracownikom wychodzić poza schematy, śmiało wyrażać opinie i podejmować odważne decyzje. Właśnie w takiej kulturze powstają innowacje, co będzie mieć kluczowe znaczenie dla długoterminowego wzrostu banku – mówi Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.
Technologia i cyberbezpieczeństwo
W dzisiejszym świecie kluczowe stało się cyberbezpieczeństwo i na to wyzwanie bank chce odpowiadać. – W tym kontekście jeszcze szerzej wykorzystamy uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję. Nadal będziemy prowadzić działania edukacyjne i kampanie społeczne dotyczące bezpieczeństwa w sieci – wyjaśnia Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes mBanku ds. operacji i informatyki.
Poza tym, bank będzie pracować nad jakością i dostępnością serwisów cyfrowych, bo to kluczowy element z punktu widzenia klientów – użytkowników platform.
Poza tym, bank będzie pracować nad jakością i dostępnością serwisów cyfrowych, bo to kluczowy element z punktu widzenia klientów – użytkowników platform.
mBank wśród najlepszych instytucji finansowych w Polsce
mBank pozostanie liderem efektywności ze wskaźnikiem kosztów do dochodów na poziomie ok. 40 proc. Zwrot na kapitale ma wynieść powyżej 10 proc.
– Prowadzimy dochodowy i dojrzały biznes. Mamy świetny, perspektywiczny profil demograficzny klientów. Wyróżnia nas przewaga technologiczna i wysoka efektywność. To fundament do dalszego rozwoju. Wzrost i zyskowność będą w najbliższych latach kluczowe – komentuje Andreas Böger, wiceprezes mBanku ds. finansów.
– Nasza nowa strategia umocni pozycję mBanku wśród najlepszych instytucji finansowych w Polsce, a jednocześnie pomoże spółce osiągnąć lepszą wycenę i być atrakcyjnym dla inwestorów – mówi Cezary Stypułkowski. – mBank będzie dobrym miejscem pracy, otwartym na pracowników i ich potrzeby. A jaki ma być dla klientów? Wygodny, bezpieczny, z myślą o ich przyszłości... To będzie więcej niż mobilny bank. Ikona możliwości – dodaje prezes mBanku.