Z tej okazji 15 marca br. w Centrum Nauki Kopernik odbędzie się Piknik Matematyczny z udziałem ponad trzystu uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, którzy wzięli udział w projektach finansowanych w drugiej edycji programu. Spotkanie będzie okazją do podsumowania ich efektów, wymiany doświadczeń i dobrej zabawy pod znakiem matematyki. Wśród atrakcji jest między innymi zwiedzanie Centrum, prezentacja „Kiedy lew zjada zebrę?” Klubu Naukowego Fenix oraz pokaz budowy figur geometrycznych.
mPotęga
Misją fundacji mBanku jest zwiększanie zainteresowania matematyką i podnoszenie poziomu edukacji matematycznej w Polsce. Dwie poprzednie edycje mPotęgi objęły 96 projektów matematycznych, zachęcających dzieci do poznania bliżej świata liczb, geometrii i logicznego myślenia. Wzięło w nich udział ponad 16 tys. uczniów i rodziców. mFundacja przekazała na ten cel ponad 560 tys. zł.
14 marca, w Międzynarodowym Dniu Liczby Pi, fundacja ogłosi trzecią – tym razem ogólnopolską - edycję programu grantowego mPotęga. Celem jest ponowne zainspirowanie nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki, do przełamywania schematów i rutyny oraz zachęcania uczniów do pogłębiania wiedzy z tego przedmiotu. Turnieje matematyczne, gry terenowe, konstruowanie modeli budynków, warsztaty edukacyjne, prezentacje, filmiki i blogi – to pomysły z poprzednich edycji. Inwencja wnioskodawców jest nieograniczona.
- mPotęga to szansa dla zaangażowanych, pomysłowych nauczycieli i społeczników na zrealizowanie ich autorskich projektów matematycznych. Każdy, komu zależy na zaszczepieniu młodym ludziom zainteresowania matematyką powinien zgłosić swój pomysł w kolejnej edycji. Wnioski można zgłaszać do 15 maja br., a zasięg programu rozszerzamy na cały kraj – zachęca Iwona Ryniewicz, Prezes mFundacji.
O tym, że pomysłowość w nauczaniu matematyki ma sens, przekonuje również dr Marzena Świeczak, wiceprezes stowarzyszenia Calos Cagathos. Dzięki grantowi z I edycji mPotęgi, Stowarzyszenie mogło przeprowadzić warsztaty kulinarno-matematyczne „Matematyk w kuchni”. – Dzieci chętnie uczą się matematyki jeżeli nie jest ona nazywana „matematyką” w sensie szkolnego przedmiotu. Najlepiej, kiedy nie ma presji czasu i oceny. Na zajęciach warto pokazać, że matematyka nie jest oderwana od rzeczywistości, że - chcąc nie chcąc - liczyć musi każdy z nas. Bez liczb nie damy sobie rady w sklepie, umawiając się na spotkanie, remontując dom czy nawet jadąc na wycieczkę. Warto pokazać dzieciom, że matematyka jest wszędzie obok nas, nawet w przepływającej rzece, ponieważ pokazywanie tych zależności pozwala zapalić iskierkę zainteresowania – podsumowuje dr Świeczak.
14 marca, w Międzynarodowym Dniu Liczby Pi, fundacja ogłosi trzecią – tym razem ogólnopolską - edycję programu grantowego mPotęga. Celem jest ponowne zainspirowanie nauczycieli, rodziców i pasjonatów matematyki, do przełamywania schematów i rutyny oraz zachęcania uczniów do pogłębiania wiedzy z tego przedmiotu. Turnieje matematyczne, gry terenowe, konstruowanie modeli budynków, warsztaty edukacyjne, prezentacje, filmiki i blogi – to pomysły z poprzednich edycji. Inwencja wnioskodawców jest nieograniczona.
- mPotęga to szansa dla zaangażowanych, pomysłowych nauczycieli i społeczników na zrealizowanie ich autorskich projektów matematycznych. Każdy, komu zależy na zaszczepieniu młodym ludziom zainteresowania matematyką powinien zgłosić swój pomysł w kolejnej edycji. Wnioski można zgłaszać do 15 maja br., a zasięg programu rozszerzamy na cały kraj – zachęca Iwona Ryniewicz, Prezes mFundacji.
O tym, że pomysłowość w nauczaniu matematyki ma sens, przekonuje również dr Marzena Świeczak, wiceprezes stowarzyszenia Calos Cagathos. Dzięki grantowi z I edycji mPotęgi, Stowarzyszenie mogło przeprowadzić warsztaty kulinarno-matematyczne „Matematyk w kuchni”. – Dzieci chętnie uczą się matematyki jeżeli nie jest ona nazywana „matematyką” w sensie szkolnego przedmiotu. Najlepiej, kiedy nie ma presji czasu i oceny. Na zajęciach warto pokazać, że matematyka nie jest oderwana od rzeczywistości, że - chcąc nie chcąc - liczyć musi każdy z nas. Bez liczb nie damy sobie rady w sklepie, umawiając się na spotkanie, remontując dom czy nawet jadąc na wycieczkę. Warto pokazać dzieciom, że matematyka jest wszędzie obok nas, nawet w przepływającej rzece, ponieważ pokazywanie tych zależności pozwala zapalić iskierkę zainteresowania – podsumowuje dr Świeczak.
Program grantowy – edycja 2016
Trzecia edycja mPotęgi rusza w 14 marca 2016 roku. Projekty mogą zgłaszać szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne, organizacje pozarządowe, a także uczelnie wyższe, biblioteki i grupy nieformalne (np. koła naukowe, rada rodziców) reprezentowane przez organizację partnerską. Wnioskujący mogą zgłaszać projekty własnego pomysłu w dwóch kategoriach: adresowane do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych oraz kierowane do gimnazjalistów i uczniów szkół średnich. Najciekawsze inicjatywy otrzymują granty w wysokości od 2 do 8 tys. zł. Nabór wniosków potrwa dwa miesiące, do 10 maja br.
Partnerem programu po raz kolejny została Fundacja Dobra Sieć, która współpracuje z mFundacją od 2014 r.
Partnerem programu po raz kolejny została Fundacja Dobra Sieć, która współpracuje z mFundacją od 2014 r.
W matematykę warto inwestować
Potrzebę podnoszenia umiejętności matematycznych wśród najmłodszych potwierdzają wyniki badań. Ostatnia diagnoza Instytutu Badań Edukacyjnych wskazuje, że o ile dzieci radzą sobie z zadaniami, w których wystarczy zastosować prosty schemat czy wzór, to poważny problem pojawia się, kiedy ćwiczenie wymaga większej samodzielności. W zadaniach sprawdzających sprawność rachunkową, umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych i wyobraźnię geometryczną, trzecioklasiści zdobyli średnio 9,5 na 16 możliwych punktów (59 proc.), a piątoklasiści średnio 8,65 na 18 (tylko 48 proc.).
- Wyniki badań diagnozujących poziom wiedzy matematycznej rzeczywiście nie są optymistyczne. Dlatego staramy się nie tylko pomagać lepiej zrozumieć matematykę, ale przede wszystkim zmienić nastawienie do niej. Wspierając rozwijające, niecodzienne projekty, chcemy pokazać, że matematyka może zaciekawić, a wręcz fascynować. Dzięki zabawie czy eksperymentom łatwiej jest uzmysłowić, że to interesująca i logiczna nauka – zauważa Iwona Ryniewicz, Prezes mFundacji.
Z tą tezą zgadza się także dr Marzena Świeczak ze Stowarzyszenia Calos Cagathos. Zauważa, że matematyce zazwyczaj towarzyszy przekonanie, że jest trudna i nie da się jej nauczyć, a dzieci nie wierzą w siebie i swoje umiejętności podczas rozwiązywania problemów matematyczno-logicznych. Tymczasem oswajanie matematyki nie jest takie trudne i przynosi wymierne efekty. – Nieszablonowe zajęcia na pewno zwiększają motywację dzieci do nauki. Wiedzą już, że można się matematyką bawić, że wcale nie jest taka trudna i można ją zrozumieć. Ale przede wszystkim, że jest przydatna w codziennym życiu - tłumaczy Marzena Świeczak.
Zachęcamy do śledzenia aktualności na stronie mPotęga.pl i mFundacja.pl.
- Wyniki badań diagnozujących poziom wiedzy matematycznej rzeczywiście nie są optymistyczne. Dlatego staramy się nie tylko pomagać lepiej zrozumieć matematykę, ale przede wszystkim zmienić nastawienie do niej. Wspierając rozwijające, niecodzienne projekty, chcemy pokazać, że matematyka może zaciekawić, a wręcz fascynować. Dzięki zabawie czy eksperymentom łatwiej jest uzmysłowić, że to interesująca i logiczna nauka – zauważa Iwona Ryniewicz, Prezes mFundacji.
Z tą tezą zgadza się także dr Marzena Świeczak ze Stowarzyszenia Calos Cagathos. Zauważa, że matematyce zazwyczaj towarzyszy przekonanie, że jest trudna i nie da się jej nauczyć, a dzieci nie wierzą w siebie i swoje umiejętności podczas rozwiązywania problemów matematyczno-logicznych. Tymczasem oswajanie matematyki nie jest takie trudne i przynosi wymierne efekty. – Nieszablonowe zajęcia na pewno zwiększają motywację dzieci do nauki. Wiedzą już, że można się matematyką bawić, że wcale nie jest taka trudna i można ją zrozumieć. Ale przede wszystkim, że jest przydatna w codziennym życiu - tłumaczy Marzena Świeczak.
Zachęcamy do śledzenia aktualności na stronie mPotęga.pl i mFundacja.pl.