Według szacunków mBanku, mieszkańcy Łodzi mogą łącznie zapłacić za organizację pierwszej komunii świętej swoich dzieci od ponad trzech do nawet 15 milionów złotych! Aby sfinansować uroczystość, nie będą jednak zaciągać kredytów gotówkowych, ale mogą zdecydować się na wykorzystanie dostępnych środków w ramach kart kredytowych i kredytów w rachunkach.Maj to tradycyjnie miesiąc pierwszych komunii świętych. Od kilku lat przygotowania do tego wydarzenia w większości domów przypominają organizację małego wesela. mBank postanowił sprawdzić, czy przy tego typu okazjach Łodzianie potrzebują dodatkowej gotówki. Szczególnie, że koszty organizacji pierwszej komunii są coraz wyższe.Według liczby drugoklasistów w łódzkich podstawówkach (skorygowanej o dane, dotyczące liczby osób deklarujących wiarę katolicką w Polsce), można założyć, że w tym roku w Łodzi do komunii przystąpi blisko 4,5 tys. ośmiolatków z katolickich rodzin.Przygotowanie całej uroczystości pierwszokomunijnej wraz z przyjęciem w najskromniejszej wersji może wiązać się z wydatkami rzędu 800-900 zł. W tym wypadku Łodzianie na liście wydatków muszą uwzględnić m.in. zakup alby, sukienki czy garnituru, a do tego koszt przygotowania przyjęcia w domu, zapłacenia składki na rzecz Kościoła czy kupno prezentu dla katechety.Natomiast jeśli rodzice zdecydują się na opcję bardziej wystawną, uroczystość pierwszokomunijna może kosztować ich nawet 5-6 tys. zł! W takiej sytuacji trzeba doliczyć koszt zaproszenia gości na przyjęcie w restauracji (symulacja uwzględnia cenę przyjęcia dla 10 osób), koszt związany z upamiętnieniem uroczystości na zdjęciach oraz filmie, a w przypadku córek nawet wizytę u fryzjera czy kosmetyczki.Szacując, że 4,5 tys. rodzin, w których ośmiolatek przystępuje do pierwszej komunii, zdecyduje się na skromną uroczystość (a więc poniesie najmniejsze koszty w wysokości 800 zł), wtedy Łodzianie wydadzą na ten cel ok. 3,6 mln zł. Natomiast, gdyby przyjąć, że połowa rodziców zdecyduje się jednak na wystawną uroczystość (a więc zaakceptuje wydatek rzędu 6 tys. zł), wtedy koszt związany z organizacją wszystkich uroczystości komunijnych w mieście może przekroczyć nawet 15 mln zł!Jak Łodzianie zdobywają pieniądze na organizację uroczystości pierwszej komunii, szczególnie gdy brakuje ich w domowym budżecie? Z naszych danych wynika, że mieszkańcy Łodzi mniej chętnie decydują się na finansowanie tego typu uroczystości, jak pierwsza komunia, chrzciny czy wesela, kredytem gotówkowym. Za to zdecydowanie chętniej organizują na kredyt np. święta, a w okresie wiosenno-letnim dzięki pieniądzom z kredytu wyjeżdżają na urlopy w Polsce i za granicą - mówi Anna Gajewicz-Głowacz, dyrektor biura sprzedaży kredytów konsumpcyjnych w mBanku. Podczas finansowania takich uroczystości, jak komunia, ale także chrzest, kredyt gotówkowy nie jest więc najczęściej wybieranym produktem. Nie oznacza to jednak, że Polacy nie potrzebują kredytów. W przypadku rodzinnych uroczystości, takich jak komunie Łodzianie częściej wybierają finansowanie wydatków kartą kredytową lub kredytem odnawialnym. Wg. naszych danych proporcje te wyglądają bardzo podobnie zarówno w odniesieniu do mieszkańców Łodzi, jak i mieszkańców innych, mniejszych miejscowości w województwie, np. Tomaszowa Mazowieckiego – komentuje Anna Gajewicz-Głowacz. Popularność tych dwóch rozwiązań ma swoje powody. W przypadku karty kredytowej, jak i kredytu w rachunku, za kredyt płaci się tylko, gdy się z niego korzysta. Część klientów traktuje więc tego typu produkty jako zabezpieczenie na nagłe i nieplanowane wydatki – maja pewność, że w razie potrzeby, mogą szybko skorzystać z dodatkowej gotówki bez konieczności składania wniosku kredytowego w banku. Jest też grupa klientów, która regularnie się zadłuża, wykorzystując część dostępnego limitu kredytowego. W ich sytuacji niewykorzystywana część pieniędzy stanowi zabezpieczenie na wyjątkowe sytuacje – takie, jak np. organizacja większej uroczystości dla rodziny – tłumaczy Gajewicz-Głowacz.mBank, będący częścią BRE Banku SA, jest otwartą platformą finansową dla Klientów indywidualnych i firmowych. Zapewnia dostęp do szerokiej oferty produktów bankowych, inwestycyjnych i ubezpieczeniowych. W ciągu przeszło 10. lat istnienia na rynku, otrzymał dziesiątki nagród i wyróżnień, w tym te najcenniejsze: m.in. tytuł „Złotego Banku 2010” w plebiscycie Bankier.pl i Pay U, przyznawany przez internautów (luty 2011 r.), tytuł „Banku Najbliższego Klientowi” w rankingu „Dziennika Gazety Prawnej”, Expandera i CBM Indicator (grudzień 2010 r.) oraz przyznawane przez konsumentów „Godło Jakości Obsługi 2010” (wrzesień 2010 r.).