Nagrodzona srebrnym Effie 2024 kampania mBanku „Samoobrona w sieci” powraca z trzecią edycją. Ponownie z ust mistrza padną słowa „najlepszą obroną jest spokój i rozsądek”. Klienci mBanku dowiedzą się również o rozwiązaniach wspierających ich bezpieczeństwo, np. mobilnej autoryzacji.
3502 – to liczba fałszywych domen jakie CSIRT KNF (Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego) zgłosił w listopadzie 2024 roku. Najczęściej występującymi kategoriami były: fałszywe inwestycje, sklepy, fałszywe strony banków. Miesiąc później liczba zgłoszonych domen dotyczących wyłącznie pierwszej z wspomnianych kategorii (fałszywe inwestycje) wynosiła aż 2125. Oszuści nie przebierają w środkach. Dlatego mBank już od dziesięciu lat przeprowadza coroczną, szerokozasięgową kampanię edukacyjną na temat bezpieczeństwa, a po raz trzeci w formie kursu samoobrony przed cyberoszustami.
Tegoroczna kampania to trzy spoty wideo. W każdym z nich postać ma do czynienia z atakującym ninją, który symbolizuje oszusta i próbuje wymusić szybką i nieprzemyślaną reakcję. Bohaterowie nie ulegają jednak presji oszusta, ze spokojem analizują sytuację i dzięki temu unikają oszustwa. To jest właśnie najlepsza metoda obrony przed atakami. „Uniknęłaś ataku, bo chwilę pomyślałaś” – mówi mistrz samoobrony do jednej z bohaterek. Każdy z przygotowanych spotów skupia się na jednej metodzie: na fałszywą inwestycję, na pracownika banku oraz na fałszywy sklep internetowy. Na zakończenie każdego z materiałów wideo mBank prezentuje również rozwiązania, które wspierają klientów i chronią przed cyberoszustami jak: potwierdzenie rozmowy z pracownikiem banku w aplikacji mobilnej, kryminalny serial audio „Jazgot”, czy usługa CyberRescue. To jednak tylko wybrane rozwiązania, ponieważ aplikacja mobilna mBanku posiada szereg innych funkcji, które ułatwiają użytkownikom dbać o bezpieczeństwo swoich finansów. A tym m.in. można się dowiedzieć na specjalnej stronie, którą mBank przygotował w ramach kampanii. Znajdują się tym również informacje o tym jak skutecznie bronić się przed oszustwami w sieci.
Kampania „Samoobrona w sieci” wystartowała 3 lutego i jest emitowana w telewizji, radiu oraz internecie. Jej koncepcję opracowała agencja Molecular Creative. Media zaplanował dom mediowy Carat.
mBank był pierwszym bankiem, który już dekadę temu zwrócił uwagę na temat edukacji w zakresie bezpieczeństwa. Od tego czasu prowadzi różnorodne działania w tym obszarze, np. szerokozasięgowe kampanie , czy regularną komunikację edukacyjną do swoich klientów w kanałach własnych.
Wysiłki mBanku zostały w ubiegłym roku docenione m.in. dwukrotnie w ramach polskiej edycji konkursu Effie (nagradzającego najbardziej efektywne kampanie danego roku). Zarówno kampania „Samoobrona w sieci”, jak i kryminalny serial audio „Jazgot Historie” od mBanku, który prezentuje metody działania oszustów, zostały nagrodzone srebrnymi statuetkami.
Krzysztof Drozd
Starszy specjalista ds. relacji z mediami