– Wyniki Grupy mBanku w IV kwartale 2014 r., pomimo trudnej sytuacji na rynku, pozostawały na stabilnym i bezpiecznym poziomie. Zysk netto wypracowany w 2014 r. wyniósł 1,3 mld zł, a w samych tylko ostatnich trzech miesiącach 309 mln zł – mówi Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.
Grupa zanotowała wzrost podstawowych pozycji bilansu – w tym kredytów i depozytów. Dynamika wolumenu kredytowego brutto w mBanku przewyższyła poziomy rynkowe – łączny przyrost w stosunku do poprzedniego kwartału wyniósł 2,7 mld zł. Do wzrostu pozytywnie kontrybuowała sprzedaż nowych kredytów, zarówno w segmencie detalicznym, jak i korporacyjnym. Wyższą dynamikę bank osiągnął w przypadku bazy depozytowej - wyniosła ona 4,1 proc. Dzięki temu dalszej poprawie uległ wskaźnik kredytów do depozytów i na koniec 2014 r. wynosił 103,0 proc.Dochody Grupy były niższe niż kwartał wcześniej, głównie z powodu spadku dochodów podstawowych: wyniku z tytułu odsetek oraz wyniku z tytułu opłat i prowizji. Wynik odsetkowy obniżył się w skali kwartału o 2,7 proc. i wyniósł 632,5 mln zł, jednak w porównaniu z IV kwartałem 2013 r. wzrósł o 7,6 proc. Z kolei wynik prowizyjny spadł w ciągu kwartału o 7,3 proc. i wyniósł 200,4 mln zł. Wpływ na to miała m.in. obniżka stawek interchange, w wyniku której przychody prowizyjne za obsługę kart płatniczych spadły o 9,3 mln zł.
Równocześnie, pomimo trwających kampanii marketingowych oraz realizacji strategicznych projektów, koszty Grupy pozostawały na zbliżonym poziomie w porównaniu do poprzedniego kwartału i wynosiły 443,5 mln zł. W rezultacie spadku dochodów i stabilnego poziomu kosztów, efektywność Grupy mBanku mierzona relacją kosztów do dochodów uległa pogorszeniu w stosunku do poprzedniego kwartału. Wskaźnik kosztów do dochodów w IV kwartale 2014 roku wyniósł 47,2 proc. w porównaniu z 43,3 proc. w III kwartale 2014 roku.
W IV kwartale 2014 bank zanotował spadek kosztów ryzyka do poziomu 61 punktów bazowych. Odpisy netto z tytułu utraty wartości kredytów i pożyczek spadły do poziomu 112,6 mln zł.W październiku wystartował projekt Orange Finanse – wspólne przedsięwzięcie mBanku oraz Orange Polska. Nowoczesna, skrojona na miarę potrzeb abonenta sieci Orange oferta produktowa sprawiła, że do końca 2014 roku w Orange Finanse otwartych zostało ponad 41 tys. rachunków indywidualnych.W IV kwartale 2014 roku mBank wystartował z projektem lekkich ultra-nowoczesnych placówek bankowych w centrach handlowych, wyposażonych w ekrany z funkcją kinect. Pierwsze takie oddziały powstały w Łodzi i Szczecinie. Jest to część kompletnego, kilkuletniego projektu przebudowy sieci sprzedaży, polegającego na wyodrębnieniu z dotychczasowej struktury zaprojektowanych od nowa oddziałów oraz centrów doradczych. Bank w ciągu kilku lat zainwestuje w projekt ponad 70 mln zł, a docelowe oszczędności z reorganizacji sieci przekroczą 50 mln zł rocznie.Wskaźniki kapitałowe Grupy mBanku pozostawały na bezpiecznym poziomie. Łączny współczynnik kapitałowy na koniec grudnia 2014 roku wyniósł 14,7 proc., a współczynnik kapitału podstawowego Tier I 12,3 proc.
Równocześnie, pomimo trwających kampanii marketingowych oraz realizacji strategicznych projektów, koszty Grupy pozostawały na zbliżonym poziomie w porównaniu do poprzedniego kwartału i wynosiły 443,5 mln zł. W rezultacie spadku dochodów i stabilnego poziomu kosztów, efektywność Grupy mBanku mierzona relacją kosztów do dochodów uległa pogorszeniu w stosunku do poprzedniego kwartału. Wskaźnik kosztów do dochodów w IV kwartale 2014 roku wyniósł 47,2 proc. w porównaniu z 43,3 proc. w III kwartale 2014 roku.
W IV kwartale 2014 bank zanotował spadek kosztów ryzyka do poziomu 61 punktów bazowych. Odpisy netto z tytułu utraty wartości kredytów i pożyczek spadły do poziomu 112,6 mln zł.W październiku wystartował projekt Orange Finanse – wspólne przedsięwzięcie mBanku oraz Orange Polska. Nowoczesna, skrojona na miarę potrzeb abonenta sieci Orange oferta produktowa sprawiła, że do końca 2014 roku w Orange Finanse otwartych zostało ponad 41 tys. rachunków indywidualnych.W IV kwartale 2014 roku mBank wystartował z projektem lekkich ultra-nowoczesnych placówek bankowych w centrach handlowych, wyposażonych w ekrany z funkcją kinect. Pierwsze takie oddziały powstały w Łodzi i Szczecinie. Jest to część kompletnego, kilkuletniego projektu przebudowy sieci sprzedaży, polegającego na wyodrębnieniu z dotychczasowej struktury zaprojektowanych od nowa oddziałów oraz centrów doradczych. Bank w ciągu kilku lat zainwestuje w projekt ponad 70 mln zł, a docelowe oszczędności z reorganizacji sieci przekroczą 50 mln zł rocznie.Wskaźniki kapitałowe Grupy mBanku pozostawały na bezpiecznym poziomie. Łączny współczynnik kapitałowy na koniec grudnia 2014 roku wyniósł 14,7 proc., a współczynnik kapitału podstawowego Tier I 12,3 proc.