Ponad 1,2 mld zł w 2012 roku zarobiła na czysto Grupa BRE Banku. To o 6 proc. więcej niż w poprzednim – również bardzo dobrym – 2011 r. Z kolei liczba klientów obsługiwanych przez mBank i MultiBank przekroczyła 4,1 mln. BRE jest również coraz bardziej efektywną spółką – współczynnik kosztów do dochodów za cały 2012 r. wyniósł 46,4 proc.
- To był najlepszy rok w historii BRE Banku. Po raz pierwszy zarobiliśmy 1,2 mld zł i po raz pierwszy od lat zamierzamy zarekomendować wypłacenie dywidendy – mówi Cezary Stypułkowski, prezes banku. – Pozwala na to bardzo dobra sytuacja kapitałowa BRE. Współczynnik wypłacalności na koniec 2012 r. wyniósł 18,7 proc. Bank już teraz jest przygotowany do wprowadzenia zasad Bazylei III – dodaje.BRE Bank z kwartału na kwartał poprawia również strukturę finansowania swojej działalności. Wartość kredytów udzielonych we frankach szwajcarskich w ciągu dwóch ostatnich lat zmniejszyła się o 10 proc. Dywersyfikację źródeł finansowania zwiększyła również emisja euroobligacji o wartości 500 mln euro, przeprowadzona w drugiej połowie 2012 r. Wskaźnik kredytów do depozytów obniżył się do 116 proc. ze 125 proc. rok wcześniej.
- Również rok 2013 będzie przełomowy dla naszego banku. W jego pierwszej połowie uruchomimy mBank w nowej odsłonie – projekt będący połączeniem przyjaznej bankowości elektronicznej z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, przydatnymi klientom. W drugiej połowie roku nasza grupa zacznie funkcjonować po wspólną nazwą mBanku – zapowiada Cezary Stypułkowski.
Bankowość korporacyjna
151,4 ml zł brutto zarobił w samym tylko IV kwartale segment klientów korporacyjnych, podczas gdy kwartał wcześniej było to 109,9 mln zł.– W całym 2013 r. systematycznie zwiększała się liczba obsługiwanych przez BRE Bank firm. Na koniec roku wynosiła ona już niemal 15,1 tys. podmiotów i była o 8 proc. wyższa niż rok wcześniej – mówi Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości korporacyjnej. – Wzrost zysków był możliwy nie tylko dzięki zwiększaniu liczby obsługiwanych firm, ale również rozwojowi relacji z już obsługiwanymi przedsiębiorstwami – dodaje. Jako przykład podaje liczbę klientów korzystających z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w zakresie konsolidacji środków na rachunkach bankowych, która wzrosła w ciągu ostatniego roku o 13, 6 proc.W 2012 r. BRE Bank wprowadził również wiele innowacji produktowych dla klientów korporacyjnych. Uruchomiono serwis informacyjny iBRE News, dzięki któremu klienci mogą bez wychodzenia z systemu transakcyjnego, mieć szeroki dostęp do sprofilowanych pod ich potrzeby informacji z rynku. Z kolei w listopadzie wprowadzono szereg usprawnień i nowych rozwiązań w ramach platformy wymiany walut iBRE FX.
Bankowość detaliczna
W IV kwartale 2012 r. pion bankowości detalicznej BRE wypracował blisko 180 mln zł zysku brutto. Ten wynik był niższy o 17 proc. w stosunku do średniego wyniku kwartalnego brutto, co jest efektem intensywnej akcji depozytowej. W całym roku bankowość detaliczna osiągnęła łącznie ponad 860 mln zł zysku brutto.– W zakresie akcji kredytowej, niższą sprzedaż kredytów hipotecznych zastępujemy ciągle rosnącą sprzedażą kredytów nie-hipotecznych. W 2012 r. udzieliliśmy ich na kwotę niemal 3,3 mld zł, czyli więcej o prawie miliard złotych niż rok wcześniej. Zakładamy utrzymanie sprzedaży w tym segmencie na podobnym poziomie również w roku bieżącym – mówi Cezary Kocik, członek zarządu BRE Banku, odpowiedzialny za bankowość detaliczną.– W minionym roku wspieraliśmy również akwizycję, dzięki czemu liczba obsługiwanych przez nas klientów detalicznych wzrosła o ponad 200 tys. – informuje Kocik.W tym roku mBank i MultiBank postawiły na innowacje – z pierwszego w Polsce programu umożliwiającego oszczędzanie podczas wydawania pieniędzy (mSaver i MultiSaver) korzysta już przeszło 190 tys. osób. – Biorąc pod uwagę, że produkt wprowadzaliśmy jako pierwsi na rynku, a świadomość klientów co do tego typu produktów była niewielka, uważam to za duży sukces – mówi Cezary Kocik i dodaje, że rok 2012 r. był też okresem zwiększonej koncentracji na depozytach. – Oferty promocyjne podniosły co prawda nasze koszty odsetkowe, ale przede wszystkim przełożyły się na poprawę struktury finansowania. W czwartym kwartale 2012 r. pozyskaliśmy 4,5 mld zł depozytów, co przełożyło się na wzrost detalicznej bazy depozytowej o prawie 16 proc. – wyjaśnia.W ostatnim kwartale mBank i MultiBank, jako pierwsze banki w Polsce, zaoferowały we współpracy z Orange i T-Mobile mobilne płatności z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej.Natomiast z wprowadzonych w 2012 r. kart kredytowych, powiązanych z programem Miles&More, korzysta już 13,4 tys. klientów, którzy dzięki przeprowadzonym transakcjom zebrali do tej pory 89 tys. darmowych mil.
- Również rok 2013 będzie przełomowy dla naszego banku. W jego pierwszej połowie uruchomimy mBank w nowej odsłonie – projekt będący połączeniem przyjaznej bankowości elektronicznej z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi, przydatnymi klientom. W drugiej połowie roku nasza grupa zacznie funkcjonować po wspólną nazwą mBanku – zapowiada Cezary Stypułkowski.
Bankowość korporacyjna
151,4 ml zł brutto zarobił w samym tylko IV kwartale segment klientów korporacyjnych, podczas gdy kwartał wcześniej było to 109,9 mln zł.– W całym 2013 r. systematycznie zwiększała się liczba obsługiwanych przez BRE Bank firm. Na koniec roku wynosiła ona już niemal 15,1 tys. podmiotów i była o 8 proc. wyższa niż rok wcześniej – mówi Przemysław Gdański, członek zarządu BRE Banku ds. bankowości korporacyjnej. – Wzrost zysków był możliwy nie tylko dzięki zwiększaniu liczby obsługiwanych firm, ale również rozwojowi relacji z już obsługiwanymi przedsiębiorstwami – dodaje. Jako przykład podaje liczbę klientów korzystających z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w zakresie konsolidacji środków na rachunkach bankowych, która wzrosła w ciągu ostatniego roku o 13, 6 proc.W 2012 r. BRE Bank wprowadził również wiele innowacji produktowych dla klientów korporacyjnych. Uruchomiono serwis informacyjny iBRE News, dzięki któremu klienci mogą bez wychodzenia z systemu transakcyjnego, mieć szeroki dostęp do sprofilowanych pod ich potrzeby informacji z rynku. Z kolei w listopadzie wprowadzono szereg usprawnień i nowych rozwiązań w ramach platformy wymiany walut iBRE FX.
Bankowość detaliczna
W IV kwartale 2012 r. pion bankowości detalicznej BRE wypracował blisko 180 mln zł zysku brutto. Ten wynik był niższy o 17 proc. w stosunku do średniego wyniku kwartalnego brutto, co jest efektem intensywnej akcji depozytowej. W całym roku bankowość detaliczna osiągnęła łącznie ponad 860 mln zł zysku brutto.– W zakresie akcji kredytowej, niższą sprzedaż kredytów hipotecznych zastępujemy ciągle rosnącą sprzedażą kredytów nie-hipotecznych. W 2012 r. udzieliliśmy ich na kwotę niemal 3,3 mld zł, czyli więcej o prawie miliard złotych niż rok wcześniej. Zakładamy utrzymanie sprzedaży w tym segmencie na podobnym poziomie również w roku bieżącym – mówi Cezary Kocik, członek zarządu BRE Banku, odpowiedzialny za bankowość detaliczną.– W minionym roku wspieraliśmy również akwizycję, dzięki czemu liczba obsługiwanych przez nas klientów detalicznych wzrosła o ponad 200 tys. – informuje Kocik.W tym roku mBank i MultiBank postawiły na innowacje – z pierwszego w Polsce programu umożliwiającego oszczędzanie podczas wydawania pieniędzy (mSaver i MultiSaver) korzysta już przeszło 190 tys. osób. – Biorąc pod uwagę, że produkt wprowadzaliśmy jako pierwsi na rynku, a świadomość klientów co do tego typu produktów była niewielka, uważam to za duży sukces – mówi Cezary Kocik i dodaje, że rok 2012 r. był też okresem zwiększonej koncentracji na depozytach. – Oferty promocyjne podniosły co prawda nasze koszty odsetkowe, ale przede wszystkim przełożyły się na poprawę struktury finansowania. W czwartym kwartale 2012 r. pozyskaliśmy 4,5 mld zł depozytów, co przełożyło się na wzrost detalicznej bazy depozytowej o prawie 16 proc. – wyjaśnia.W ostatnim kwartale mBank i MultiBank, jako pierwsze banki w Polsce, zaoferowały we współpracy z Orange i T-Mobile mobilne płatności z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej.Natomiast z wprowadzonych w 2012 r. kart kredytowych, powiązanych z programem Miles&More, korzysta już 13,4 tys. klientów, którzy dzięki przeprowadzonym transakcjom zebrali do tej pory 89 tys. darmowych mil.