W połowie maja BRE Bank wzbogacił internetowy system bankowości elektronicznej iBRE o nową funkcjonalność. Klienci otrzymali możliwość składania zleceń i wymiany z Bankiem informacji, dotyczących akredytywy dokumentowej własnej. Nowe udogodnienie znacznie przyśpieszy i uprości proces składania zleceń, a także podniesie komfort obsługi Klientów.
BRE Bank SA od lat jest jednym z liderów rynku w zakresie obsługi i finansowania transakcji handlowych, popularnie zwanymi produktami Trade Finance. Do najpowszechniej wykorzystywanych należą: inkasa dokumentowe importowe i eksportowe, akredytywy dokumentowe własne (importowe) i obce (eksportowe), gwarancje bankowe, a ponadto różnego rodzaju produkty dyskontowe, służące finansowaniu transakcji i bieżącej działalności Klientów.
Akredytywa dokumentowa własna jest pierwszym z serii produktów Trade Finance udostępnianych w BRE Banku w internetowym systemie bankowości elektronicznej iBRE. Aby skorzystać z udogodnienia wystarczy podpisać Zintegrowaną Umowę Rachunku Bankowego (pakiet kilku najczęściej wykorzystywanych przez przedsiębiorców produktów, powiązanych bezpośrednio z rachunkiem) z opcją korzystania z akredytywy dokumentowej własnej.
Nowa funkcjonalność znacznie przyśpiesza i upraszcza proces składania przez Klientów zleceń oraz podnosi komfort obsługi. Dzięki niej przedsiębiorcy mogą:
składać dyspozycje dotyczące akredytywy własnej w dogodnym dla siebie czasie, przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku,
śledzić przebieg obsługi zleceń i dyspozycji, na podstawie informacji systemowych o ich aktualnych statusach,
przeglądać w systemie dane czynnych transakcji akredytywy własnej.
Stosowane w systemie iBRE zasady bezpieczeństwa dostępu i automatycznej kontroli uprawnień użytkowników pozwalają również na wyeliminowanie czynności związanych z weryfikacją umocowania i podpisów osób sygnujących w imieniu Klienta tradycyjne zlecenia papierowe.
***
Akredytywa dokumentowa własna (importowa) jest uwarunkowanym instrumentem płatniczym. Bank otwierający akredytywę, działając na zlecenie Klienta (kupującego, zamawiającego), zapewnia beneficjentowi akredytywy (dostawcy towaru lub wykonawcy usługi), wypłatę należnej mu kwoty, pod warunkiem zaprezentowania przez beneficjenta określonych w treści akredytywy dokumentów, potwierdzających realizację dostawy lub usługi. Bank decyduje o dokonaniu wypłaty po sprawdzeniu zgodności przedłożonych dokumentów z warunkami akredytywy.Akredytywa dokumentowa jest nie tylko formą regulowania zobowiązań, zwłaszcza w transakcjach z kontrahentami zagranicznymi, ale także instrumentem podnoszącym bezpieczeństwo obrotu. Zabezpiecza importera przed ewentualną nierzetelnością dostawcy, ponieważ dokumenty handlowe prezentowane w banku są dowodem, że towar faktycznie istnieje i został wysłany. Z drugiej strony zabezpiecza eksportera przed ryzykiem nieotrzymania płatności, ponieważ stanowi zobowiązanie banku do dokonania zapłaty po spełnieniu określonych warunków dokumentowych. Taki mechanizm ułatwia negocjowanie przez strony kontraktu wydłużonych (odroczonych) terminów płatności.
Akredytywa dokumentowa własna jest pierwszym z serii produktów Trade Finance udostępnianych w BRE Banku w internetowym systemie bankowości elektronicznej iBRE. Aby skorzystać z udogodnienia wystarczy podpisać Zintegrowaną Umowę Rachunku Bankowego (pakiet kilku najczęściej wykorzystywanych przez przedsiębiorców produktów, powiązanych bezpośrednio z rachunkiem) z opcją korzystania z akredytywy dokumentowej własnej.
Nowa funkcjonalność znacznie przyśpiesza i upraszcza proces składania przez Klientów zleceń oraz podnosi komfort obsługi. Dzięki niej przedsiębiorcy mogą:
składać dyspozycje dotyczące akredytywy własnej w dogodnym dla siebie czasie, przez 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku,
śledzić przebieg obsługi zleceń i dyspozycji, na podstawie informacji systemowych o ich aktualnych statusach,
przeglądać w systemie dane czynnych transakcji akredytywy własnej.
Stosowane w systemie iBRE zasady bezpieczeństwa dostępu i automatycznej kontroli uprawnień użytkowników pozwalają również na wyeliminowanie czynności związanych z weryfikacją umocowania i podpisów osób sygnujących w imieniu Klienta tradycyjne zlecenia papierowe.
***
Akredytywa dokumentowa własna (importowa) jest uwarunkowanym instrumentem płatniczym. Bank otwierający akredytywę, działając na zlecenie Klienta (kupującego, zamawiającego), zapewnia beneficjentowi akredytywy (dostawcy towaru lub wykonawcy usługi), wypłatę należnej mu kwoty, pod warunkiem zaprezentowania przez beneficjenta określonych w treści akredytywy dokumentów, potwierdzających realizację dostawy lub usługi. Bank decyduje o dokonaniu wypłaty po sprawdzeniu zgodności przedłożonych dokumentów z warunkami akredytywy.Akredytywa dokumentowa jest nie tylko formą regulowania zobowiązań, zwłaszcza w transakcjach z kontrahentami zagranicznymi, ale także instrumentem podnoszącym bezpieczeństwo obrotu. Zabezpiecza importera przed ewentualną nierzetelnością dostawcy, ponieważ dokumenty handlowe prezentowane w banku są dowodem, że towar faktycznie istnieje i został wysłany. Z drugiej strony zabezpiecza eksportera przed ryzykiem nieotrzymania płatności, ponieważ stanowi zobowiązanie banku do dokonania zapłaty po spełnieniu określonych warunków dokumentowych. Taki mechanizm ułatwia negocjowanie przez strony kontraktu wydłużonych (odroczonych) terminów płatności.