109,5 mln zł skonsolidowanego zysku brutto BRE Banku i 78,9 mln zł zysku netto w I kw. 2006 r.· najlepszy od 6 lat kwartał „otwarcia”· bankowość inwestycyjna i korporacyjna siłą napędową pierwszego kwartału· wszystkie linie biznesowe i strategiczne spółki Grupy z pokaźnymi zyskami· duży krok w kierunku wypełnienia strategicznych założeń na 2006 r.
Jubileuszowy rok 20-lecia swojej działalności BRE Bank rozpoczął najlepszym od 6 lat kwartalnym wynikiem „otwarcia”. Skonsolidowany zysk brutto wyniósł 109.508 tys. zł i był o 34% wyższy niż rok wcześniej. Wszystkie linie biznesowe, jak również strategiczne spółki Grupy BRE Banku wypracowały znaczące zyski, dowodząc strukturalnej zdolności do stałego rozwoju Banku w kolejnych okresach. W ciągu ostatnich 3 miesięcy portfel kredytowy Banku wzrósł o 25%, głównie za sprawą dynamicznej sprzedaży kredytów hipotecznych mBanku i MultiBanku oraz przełomu na rynku bankowości korporacyjnej, gdzie przedsiębiorstwa zaczęły inwestować i zadłużać się. Trend ten potwierdza niewielki spadek – w porównaniu z końcem 2005 r. – wartości depozytów, które mimo to były o 15% wyższe niż na koniec marca ub.r. W efekcie skonsolidowana suma bilansowa Banku wzrosła rok do roku o ponad 11% i wynosi 35,6 mld zł. Wyniki I kwartału br. to dobry prognostyk dla tegorocznych planów strategicznych, zakładających wypracowanie na koniec 2006r. 380 mln zł zysku brutto.
- „Kilka miesięcy temu podsumowując lepsze od pierwotnych założeń wyniki finansowe BRE Banku za rok 2005 podkreślałem, że to dopiero początek naszych możliwości. Dziś ciesząc się z udanego otwarcia w roku bieżącym mogę potwierdzić, że jesteśmy na dobrej drodze do spełnienia zarówno planów roku 2006 – zakładających wypracowanie 380 mln zł zysku brutto – jak i oczekiwań średniookresowych, tak by w perspektywie roku 2007 BRE Bank zapewniał swym akcjonariuszom co najmniej 20-procentowy zwrot na kapitale brutto”, mówi Sławomir Lachowski, Prezes Zarządu BRE Banku.
Bankowość korporacyjna wykorzystuje ożywienie inwestycyjne firm
Linia biznesowa bankowości korporacyjnej wypracowała w I kwartale br. 37,7 mln zł zysku brutto. Był to okres bardzo udany z punktu widzenia kontaktów biznesowych z klientami firmowymi. Akcja kredytowa wzrosła w porównaniu z końcem 2005 r. średnio o 9%. W segmentach dużych (K-2) oraz małych i średnich przedsiębiorstw (K-3) kredyty rosły o 11-12%. Wzrost w segmencie wielkich korporacji (K-1) wyniósł ok. 4%. Bardzo dobrze rozwijały się też usługi cash management, obsługa handlu zagranicznego czy usługi komplementarne oferowane przez spółki Grupy BRE. Dynamiczny był też proces akwizycji nowych klientów. BRE Bank pozyskał w tym okresie ok. 500 klientów korporacyjnych, tj. o przychodach rocznych powyżej 3 mln zł (39% wzrost w stosunku do 1Q2005), z czego 450 firm to reprezentanci sektora MSP. Celem bankowości korporacyjnej BRE Banku jest pozyskanie w tym roku ponad 2.000 nowych firm.
Pierwszy kwartał był bardzo dobry pod względem sprzedaży Pakietów linii EFEKT dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, które w BRE Banku definiowane są jako podmioty o obrotach rocznych od 3 do 30 mln zł. W pierwszym kwartale br. Bank udostępnił 350 tego typu produktów. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 59%. Co cieszy, rośnie sprzedaż pakietów zawierających produkty kredytowe, jak EFEKT Plus, czy EFEKT Inwestycyjny.
- „Naszym celem strategicznym na rynku usług dla firm nie jest jednak wyłącznie zwiększanie udziałów mierzonych wielkością portfela kredytowego (obecnie ok. 6% udział w rynku) czy depozytów (ok. 9%). Zarówno kredyty, jak i depozyty traktujemy bowiem jako platformę do oferowania produktów usprawniających zarządzanie finansami firm, jak cash management, obsługa transakcji handlu zagranicznego, finansowanie strukturyzowane, czy usługi parabankowe, jak faktoring czy leasing. To właśnie kompleksowość oferty finansowej, dostarczająca wysoką wartość dodaną jest naszą domeną w kontaktach z klientami firmowymi. Jest to też jeden z elementów budowania trwałych relacji biznesowych z przedsiębiorcami. To zaawansowane rozwiązania produktowe trwale wiążą współpracę na linii klient firmowy-bank” – mówi Janusz Wojtas, Członek Zarządu BRE Banku, Dyrektor ds. Bankowości Korporacyjnej.
BRE Bank zdobywa rynek detaliczny
Wzrost aktywności biznesowej w obszarze bankowości detalicznej BRE Banku (wraz z Private Banking) pozwolił na znaczący wzrost wyniku tej linii biznesowej z 30 tys. zł w I kw. ub.r. do 12 mln zł brutto obecnie. To niemal 2/3 zysków, jakie bankowość detaliczna wypracowała w całym 2005 r. Od początku roku mBank wraz z MultiBankiem pozyskały 96,8 tys. nowych Klientów. Na koniec marca 2006 r. BRE Bank obsługiwał na tym rynku już niemal 1,4 mln klientów, którzy otworzyli ok. 1,6 mln rachunków. W ciągu pierwszych 3 miesięcy br. portfel kredytowy mBanku i MultiBanku wzrósł o 16% do 4,66 mld zł, zaś wartość depozytów wzrosła o 8,7% do 5,58 mld zł.
(szczegóły w załączniku nr 1).
Mocna pozycja bankowości inwestycyjnej
W I kwartale br. linia biznesowa bankowości inwestycyjnej wypracowała 58,4 mln zł zysku brutto, co oznaczało 12% wzrost w stosunku do pierwszego kwartału ub.r. Zyskowność tego obszaru została silnie wsparta przez wyniki na działalności handlowej, przede wszystkim w segmencie rynku pieniężnego, walutowego i kapitałowego. Wynik tego obszaru poprawiła też sprzedaż 14,9% udziałów w Novitus S.A., dzięki której Bank wypracował 8,4 mln zł zysku. Bank wciąż posiada 10% udziałów w tej spółce.
BRE Bank stale utrzymuje pozycję jednego z liderów na rynku nieskarbowych papierów dłużnych. Według Fitch Polska, BRE Bank zajmował wg stanu na koniec marca br.:
- 1 pozycję na rynku emisji papierów dłużnych banków (33% udział rynkowy),
- 2 pozycję w kategorii emisji krótkoterminowych papierów dłużnych (19,5%),
- 2 pozycję w kategorii emisji obligacji przedsiębiorstw powyżej 1 roku (13,5%).
Ponadto, Bank jest aktywnym uczestnikiem innych segmentów rynków finansowych co potwierdza wiodąca pozycja wśród dealerów skarbowych papierów wartościowych. W minionym kwartale Grupa BRE Banku otrzymała statuetkę Złotego Byka - nagrodę za największy udział w obrotach opcjami na GPW w 2005 roku (31,8 proc.).
Spółki Grupy zwiększają obroty i zyski
Spółki Grupy BRE Banku objęte konsolidacją wypracowały od początku roku 45,5 mln zysku brutto, osiągając 35% wzrost kwartał do kwartału.
(szczegóły w załączniku nr 2)
Najważniejsze wskaźniki
W I kwartale br. skonsolidowany wskaźnik zwrotu ze średnich kapitałów (ROE) wyniósł 20,9 % brutto (16,2% netto). Stale utrzymywana jest także dyscyplina kosztowa: współczynnik kosztów do dochodów wyniósł 66% i był zgodny z tegorocznymi celami finansowymi oraz znacząco niższy od osiągniętego rok temu (71,7%). W I kwartale wzrósł również współczynnik wypłacalności Grupy i kształtuje się na bezpiecznym poziomie 11,2% (12,7% dla Banku). Odsetek kredytów zagrożonych (wg klasyfikacji NBP) spadł do 7,2% (z 8,5% na koniec ub.r.). W ciągu 3 miesięcy br. wyraźny był też wzrost sumy bilansowej Grupy (o ponad 2,7 mld zł do 35,6 mld zł).
Podsumowanie
Pierwszy kwartał jubileuszowego, bo już 20-ego roku działalności BRE Banku był potwierdzeniem trendów wzrostowych we wszystkich strategicznych obszarach działalności Banku. Rok 2006 BRE Bank rozpoczął wzmocniony sukcesem przemian strukturalnych dokonanych w 2005 r. Zmiana modelu biznesowego wsparta aktywnymi działaniami sprzedażowymi oraz bliskimi relacjami z klientami pozwoliła czerpać korzyści z szans rozwoju, jaką stworzyły umiarkowanie pozytywne warunki rynkowe. W kontekście wypracowanych w ciągu minionych 3 miesięcy wyników finansowych, cele wyznaczone na rok 2006 (zakładające 380 mln zł zysku brutto) są realne. BRE Bank skupi się w następnych kwartałach na utrzymaniu szybkiego tempa rozwoju, przywiązując najwyższą wagę zarówno do podnoszenia jakości obsługi i oferty dla klientów, jak i zapewniania wysokiego poziomu zwrotu na kapitale dla akcjonariuszy.
„Minione 3 miesiące były bardzo dobrym prognostykiem dla naszej aktywności w dalszej części tego roku. W najbliższych miesiącach kluczowe będzie utrzymanie pozytywnych trendów sprzedażowych i dalsze wzmacnianie tempa akwizycji nowych klientów. Tylko to zapewni nam w dłuższym terminie poziom rentowności na miarę możliwości BRE Banku. Udany kwartał tego roku utwierdza mnie w przekonaniu, że jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia strategicznych celów biznesowych wyznaczonych na rok 2006 i kolejne” – mówi Prezes Zarządu BRE Banku, Sławomir Lachowski.
Pozytywne perspektywy dalszego rozwoju BRE Banku doceniają w ostatnim czasie również inwestorzy, co znajduje także odzwierciedlenie w notowaniach Banku na GPW. 26 kwietnia cena akcji BRE Banku ponownie osiągnęła historyczne maksimum, na poziomie 207 zł za akcję.
- „Kilka miesięcy temu podsumowując lepsze od pierwotnych założeń wyniki finansowe BRE Banku za rok 2005 podkreślałem, że to dopiero początek naszych możliwości. Dziś ciesząc się z udanego otwarcia w roku bieżącym mogę potwierdzić, że jesteśmy na dobrej drodze do spełnienia zarówno planów roku 2006 – zakładających wypracowanie 380 mln zł zysku brutto – jak i oczekiwań średniookresowych, tak by w perspektywie roku 2007 BRE Bank zapewniał swym akcjonariuszom co najmniej 20-procentowy zwrot na kapitale brutto”, mówi Sławomir Lachowski, Prezes Zarządu BRE Banku.
Bankowość korporacyjna wykorzystuje ożywienie inwestycyjne firm
Linia biznesowa bankowości korporacyjnej wypracowała w I kwartale br. 37,7 mln zł zysku brutto. Był to okres bardzo udany z punktu widzenia kontaktów biznesowych z klientami firmowymi. Akcja kredytowa wzrosła w porównaniu z końcem 2005 r. średnio o 9%. W segmentach dużych (K-2) oraz małych i średnich przedsiębiorstw (K-3) kredyty rosły o 11-12%. Wzrost w segmencie wielkich korporacji (K-1) wyniósł ok. 4%. Bardzo dobrze rozwijały się też usługi cash management, obsługa handlu zagranicznego czy usługi komplementarne oferowane przez spółki Grupy BRE. Dynamiczny był też proces akwizycji nowych klientów. BRE Bank pozyskał w tym okresie ok. 500 klientów korporacyjnych, tj. o przychodach rocznych powyżej 3 mln zł (39% wzrost w stosunku do 1Q2005), z czego 450 firm to reprezentanci sektora MSP. Celem bankowości korporacyjnej BRE Banku jest pozyskanie w tym roku ponad 2.000 nowych firm.
Pierwszy kwartał był bardzo dobry pod względem sprzedaży Pakietów linii EFEKT dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, które w BRE Banku definiowane są jako podmioty o obrotach rocznych od 3 do 30 mln zł. W pierwszym kwartale br. Bank udostępnił 350 tego typu produktów. W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku oznacza to wzrost o 59%. Co cieszy, rośnie sprzedaż pakietów zawierających produkty kredytowe, jak EFEKT Plus, czy EFEKT Inwestycyjny.
- „Naszym celem strategicznym na rynku usług dla firm nie jest jednak wyłącznie zwiększanie udziałów mierzonych wielkością portfela kredytowego (obecnie ok. 6% udział w rynku) czy depozytów (ok. 9%). Zarówno kredyty, jak i depozyty traktujemy bowiem jako platformę do oferowania produktów usprawniających zarządzanie finansami firm, jak cash management, obsługa transakcji handlu zagranicznego, finansowanie strukturyzowane, czy usługi parabankowe, jak faktoring czy leasing. To właśnie kompleksowość oferty finansowej, dostarczająca wysoką wartość dodaną jest naszą domeną w kontaktach z klientami firmowymi. Jest to też jeden z elementów budowania trwałych relacji biznesowych z przedsiębiorcami. To zaawansowane rozwiązania produktowe trwale wiążą współpracę na linii klient firmowy-bank” – mówi Janusz Wojtas, Członek Zarządu BRE Banku, Dyrektor ds. Bankowości Korporacyjnej.
BRE Bank zdobywa rynek detaliczny
Wzrost aktywności biznesowej w obszarze bankowości detalicznej BRE Banku (wraz z Private Banking) pozwolił na znaczący wzrost wyniku tej linii biznesowej z 30 tys. zł w I kw. ub.r. do 12 mln zł brutto obecnie. To niemal 2/3 zysków, jakie bankowość detaliczna wypracowała w całym 2005 r. Od początku roku mBank wraz z MultiBankiem pozyskały 96,8 tys. nowych Klientów. Na koniec marca 2006 r. BRE Bank obsługiwał na tym rynku już niemal 1,4 mln klientów, którzy otworzyli ok. 1,6 mln rachunków. W ciągu pierwszych 3 miesięcy br. portfel kredytowy mBanku i MultiBanku wzrósł o 16% do 4,66 mld zł, zaś wartość depozytów wzrosła o 8,7% do 5,58 mld zł.
(szczegóły w załączniku nr 1).
Mocna pozycja bankowości inwestycyjnej
W I kwartale br. linia biznesowa bankowości inwestycyjnej wypracowała 58,4 mln zł zysku brutto, co oznaczało 12% wzrost w stosunku do pierwszego kwartału ub.r. Zyskowność tego obszaru została silnie wsparta przez wyniki na działalności handlowej, przede wszystkim w segmencie rynku pieniężnego, walutowego i kapitałowego. Wynik tego obszaru poprawiła też sprzedaż 14,9% udziałów w Novitus S.A., dzięki której Bank wypracował 8,4 mln zł zysku. Bank wciąż posiada 10% udziałów w tej spółce.
BRE Bank stale utrzymuje pozycję jednego z liderów na rynku nieskarbowych papierów dłużnych. Według Fitch Polska, BRE Bank zajmował wg stanu na koniec marca br.:
- 1 pozycję na rynku emisji papierów dłużnych banków (33% udział rynkowy),
- 2 pozycję w kategorii emisji krótkoterminowych papierów dłużnych (19,5%),
- 2 pozycję w kategorii emisji obligacji przedsiębiorstw powyżej 1 roku (13,5%).
Ponadto, Bank jest aktywnym uczestnikiem innych segmentów rynków finansowych co potwierdza wiodąca pozycja wśród dealerów skarbowych papierów wartościowych. W minionym kwartale Grupa BRE Banku otrzymała statuetkę Złotego Byka - nagrodę za największy udział w obrotach opcjami na GPW w 2005 roku (31,8 proc.).
Spółki Grupy zwiększają obroty i zyski
Spółki Grupy BRE Banku objęte konsolidacją wypracowały od początku roku 45,5 mln zysku brutto, osiągając 35% wzrost kwartał do kwartału.
(szczegóły w załączniku nr 2)
Najważniejsze wskaźniki
W I kwartale br. skonsolidowany wskaźnik zwrotu ze średnich kapitałów (ROE) wyniósł 20,9 % brutto (16,2% netto). Stale utrzymywana jest także dyscyplina kosztowa: współczynnik kosztów do dochodów wyniósł 66% i był zgodny z tegorocznymi celami finansowymi oraz znacząco niższy od osiągniętego rok temu (71,7%). W I kwartale wzrósł również współczynnik wypłacalności Grupy i kształtuje się na bezpiecznym poziomie 11,2% (12,7% dla Banku). Odsetek kredytów zagrożonych (wg klasyfikacji NBP) spadł do 7,2% (z 8,5% na koniec ub.r.). W ciągu 3 miesięcy br. wyraźny był też wzrost sumy bilansowej Grupy (o ponad 2,7 mld zł do 35,6 mld zł).
Podsumowanie
Pierwszy kwartał jubileuszowego, bo już 20-ego roku działalności BRE Banku był potwierdzeniem trendów wzrostowych we wszystkich strategicznych obszarach działalności Banku. Rok 2006 BRE Bank rozpoczął wzmocniony sukcesem przemian strukturalnych dokonanych w 2005 r. Zmiana modelu biznesowego wsparta aktywnymi działaniami sprzedażowymi oraz bliskimi relacjami z klientami pozwoliła czerpać korzyści z szans rozwoju, jaką stworzyły umiarkowanie pozytywne warunki rynkowe. W kontekście wypracowanych w ciągu minionych 3 miesięcy wyników finansowych, cele wyznaczone na rok 2006 (zakładające 380 mln zł zysku brutto) są realne. BRE Bank skupi się w następnych kwartałach na utrzymaniu szybkiego tempa rozwoju, przywiązując najwyższą wagę zarówno do podnoszenia jakości obsługi i oferty dla klientów, jak i zapewniania wysokiego poziomu zwrotu na kapitale dla akcjonariuszy.
„Minione 3 miesiące były bardzo dobrym prognostykiem dla naszej aktywności w dalszej części tego roku. W najbliższych miesiącach kluczowe będzie utrzymanie pozytywnych trendów sprzedażowych i dalsze wzmacnianie tempa akwizycji nowych klientów. Tylko to zapewni nam w dłuższym terminie poziom rentowności na miarę możliwości BRE Banku. Udany kwartał tego roku utwierdza mnie w przekonaniu, że jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia strategicznych celów biznesowych wyznaczonych na rok 2006 i kolejne” – mówi Prezes Zarządu BRE Banku, Sławomir Lachowski.
Pozytywne perspektywy dalszego rozwoju BRE Banku doceniają w ostatnim czasie również inwestorzy, co znajduje także odzwierciedlenie w notowaniach Banku na GPW. 26 kwietnia cena akcji BRE Banku ponownie osiągnęła historyczne maksimum, na poziomie 207 zł za akcję.