Udany powrót do wysokiej zyskowności – krok na drodze do celów średnioterminowych
skonsolidowany zysk BRE Banku na poziomie 337,9 mln zł brutto i 247, 5 mln zł netto po 4 kw. 2005
roczny punkt przełamania linii biznesowej bankowości detalicznej
wdrożenie nowej strategii BREaktywacji na rynku bankowości korporacyjnej 2006 r. etapem dalszego umocnienia pozycji – krok w stronę celów średniookresowych na lata 2007-2008
Ostatni kwartał 2005 roku Grupa BRE Banku zakończyła sukcesem strukturalnych przemian biznesowych. Na koniec IV kwartału 2005 r. BRE Bank wypracował 337,9 mln zł skonsolidowanego zysku brutto, przekraczając nie tylko pierwotne (290 mln zł zysku brutto), ale i podwyższone (330 mln zł) cele finansowe. Zysk netto wyniósł 247,5 mln zł i był najwyższy od 4 lat. Tym samym po okresie słabszych wyników w latach 2002-2004 Bank odbudował silną pozycję finansową, dzięki czemu wykonał duży krok w kierunku ambitnych założeń średniookresowych, zakładających wypracowanie co najmniej 20% ROE brutto w roku 2007. BRE Bank wchodzi w nowy, jubileuszowy – 20-ty rok działalności wzmocniony strukturalną zmianą strategii pionu bankowości korporacyjnej oraz dynamicznie rozwijającym się pionem bankowości detalicznej, który po raz pierwszy osiągnął w ujęciu rocznym punkt przełamania.
Rok 2005 okresem przełomu
Miniony rok był dla BRE Banku okresem przełomu. Z początkiem stycznia 2005 r. BRE Bank stanął w obliczu konieczności przywrócenia zaufania rynku do możliwości dalszego rozwoju Banku, a tym samym jego zdolności do generowania wysokich zysków. W tym kontekście kluczowe było zwiększenie efektywności działań biznesowych we wszystkich obszarach aktywności Banku. Najważniejsze zadania związane były ze strategią BREaktywacji, tj. restrukturyzacją modelu bankowości korporacyjnej oraz dalszą ekspansją na rynku bankowości detalicznej i w efekcie osiągnięcie przez tę linię biznesową pierwszego (w ujęciu rocznym) zysku brutto. W 2005 r. udało się również kontynuować model ograniczania ryzyka i utrzymania rentowności w bankowości inwestycyjnej.
„Nie chcemy poprzestać na dobrych rezultatach roku 2005, bo to dopiero początek naszych możliwości. BRE Bank powinien trwale osiągać wyniki na poziomie co najmniej 20% ROE brutto. Wyzwania finansowe realizować będziemy równolegle z podnoszeniem
jakości obsługi, doradztwa i nowoczesnych produktów oferowanych Klientom. Połączenie tych czynników warunkuje bowiem nasz sukces rynkowy i będzie on możliwy tylko wtedy, gdy firma dostarczać będzie wartość dodaną zarówno dla Klientów, jak i akcjonariuszy”, mówi Prezes Zarządu BRE Banku Sławomir Lachowski.
Cele na 2006
Chcąc sprostać ambitnym wyzwaniom na najbliższe 2-3 lata BRE Bank ma świadomość konieczności kontynuowania w bieżącym roku pozytywnych trendów wzrostowych rozpoczętych w roku minionym. Celem na 2006 r. jest znaczący wzrost zysku brutto do ok. 380 mln zł. BRE Bank będzie dążył do uzyskania w roku bieżącym:
- wskaźnika zwrotu na kapitale ROE brutto: powyżej 18%
- relacji kosztów do dochodów: ok. 66%
- współczynnika wypłacalności na koniec 2006 r.: ok. 10,4% (Grupa).
BREaktywacja siłą bankowości korporacyjnej
Linia biznesowa bankowości korporacyjnej wypracowała w 2005 r. 175,0 mln zł zysku brutto. W tym obszarze BRE Bank dokonał w 2005 r. wiele istotnych przemian, związanych z wdrożeniem strategii BREaktywacji (szczegóły w załączniku nr 1).
Aktywność BRE Banku na tym rynku zaowocowała znacznym wzrostem średniego miesięcznego stanu depozytów i kredytów. Średni stan depozytów klientów korporacyjnych był w grudniu 2005 r. o 4,4 mld zł (o 46%) wyższy niż przed rokiem. Średnie bilansowe zaangażowanie kredytowe w grudniu ub.r. było o 2% wyższe niż na koniec 2004 r. i o 11% w porównaniu do września 2005 r. W 2005 r. BRE Bank zwiększył swój udział na rynku depozytów przedsiębiorstw (do 9,2%) i utrzymał prawie 6% udział rynkowy w akcji kredytowej dla firm. W ciągu ub.r. BRE Bank pozyskał 1917 nowych klientów bankowości korporacyjnej, w tym 530 w IV kwartale.
Bankowość detaliczna – wzrost znacznie powyżej rynku
Bankowość detaliczna BRE Banku po raz pierwszy wypracowała w ujęciu rocznym zysk, który wyniósł 19,1 mln zł brutto. Sam mBank wypracował 28 mln zł zysku brutto. Wynik tego pionu obniżył rezultat MultiBanku, który aktualnie nabiera masy krytycznej i zyski wypracuje już w 2006 r. Na rynku bankowości detalicznej BRE Bank obsługuje już 1,3 mln klientów, którzy otworzyli 1,5 mln rachunków i złożyli 5,1 mld depozytów, co daje BRE Bankowi awans na 4. miejsce wśród największych banków detalicznych. W ciągu roku wartość depozytów wzrosła o 37% (o 1,4 mld zł), podczas gdy wzrost w całym sektorze wyniósł 3,5%. W 2005 roku Bank udzielił 1,7 mld zł kredytów detalicznych (wzrost o 75% wobec 23% wzrostu w sektorze), w tym portfel kredytów hipotecznych wzrósł o 79% (1,4 mld zł). Wg danych na 30.09.2005 BRE Bank także pod względem rocznej sprzedaży kredytów hipotecznych awansował na 4. pozycję w sektorze. W segmencie mikroprzedsiębiorstw BRE Bank obsługuje ponad 143 tys. takich firm i zajmuje 2. miejsce w sektorze. Równie ambitne są plany na przyszłość. BRE Bank chce na koniec 2006 r. obsługiwać ponad 1,6 mln klientów detalicznych i zwiększyć stany portfela kredytowego (do 6,5 mld zł, w tym 5,1 mld zł kredytów hipotecznych) i depozytów (do 6,7 mld zł). Jego pozycję na rynku bankowości detalicznej wzmocnią nowe projekty strategiczne podejmowane w 2006 r. Pierwszym z nich jest wdrożenie nowego modelu obsługi mikroprzedsiębiorstw, które są bardzo ważną grupą klientów banku. Drugim projektem strategicznym jest aktywizacja sprzedaży produktów ubezpieczeniowych w ramach programu bancassurance.
W ostatnich miesiącach działalność rozpoczęła spółka
emFinanase, zajmująca się sprzedażą produktów bankowych i bankowo-ubezpieczeniowych. W pierwszym roku działalności spółka skoncentruje się na dystrybucji kredytów gotówkowych, samochodowych oraz hipotecznych. Plany na 2006 r. zakładają sprzedaż kredytów na poziomie kilkuset milionów zł. Do połowy br. planuje otwarcie kilkunastu oddziałów w 9 największych miastach Polski oraz docelowo 400 placówek przedstawicielskich na terenie całego kraju.
W IV kwartale największym zainteresowaniem klientów
Private Banking cieszyły się jednostki funduszy inwestycyjnych. Ofertę produktów inwestycyjnych rozszerzono o nowy, 2-letni gwarantowany produkt kapitałowo-ubezpieczeniowy w USD i PLN. Odpowiedzią na oczekiwania klientów było przeprowadzenie subskrypcji 5 nowych produktów strukturyzowanych opartych o koszyk akcji oraz lokat inwestycyjnych.
Bankowość inwestycyjna umacnia pozycję Banku
W 2005 roku linia biznesowa bankowości inwestycyjnej wypracowała 199,2 mln zł zysku brutto. W tym obszarze Bank kontynuował zmianę profilu ryzyka, polegającą na przeniesieniu punktu ciężkości na operacje wykonywane na zlecenie klientów. Bank utrzymuje silną pozycję na rynku nieskarbowych papierów dłużnych. Jest liderem wśród organizatorów emisji obligacji banków (1,3 mld zł) i plasuje się w pierwszej 3 organizatorów emisji obligacji przedsiębiorstw (1,1 mld zł) oraz krótkoterminowych papierów dłużnych (1,2 mld zł). Ponadto Bank po raz kolejny zyskał na rok 2006 miano dealera skarbowych papierów wartościowych. W styczniu br. Grupa BRE Banku otrzymała statuetkę Złotego Byka - nagrodę za największy udział w obrotach opcjami na GPW w 2005 roku (31,8 proc.).
Spółki strategiczne silnym atutem Grupy BRE Banku
Wszystkie spółki Grupy zrealizowały w 2005 r. zyski, osiągając lepsze niż planowane wyniki. Spółki BRE Banku objęte konsolidacją odnotowały łącznie 109,6 mln zł zysku brutto (szczegóły w załączniku nr 2).
Najważniejsze wskaźniki
Po 4 kwartałach 2005 r. skonsolidowany wskaźnik ROE wyniósł 17,8% brutto (14,1% netto). Stale utrzymywana jest także dyscyplina kosztowa: współczynnik kosztów do dochodów wyniósł 69,2% i będzie malał w kolejnych latach. Znacząco wzrósł współczynnik wypłacalności Banku i kształtuje się na bezpiecznym poziomie 12,9% (11,1% dla Grupy). Odsetek kredytów zagrożonych (wg klasyfikacji NBP) spadł do 8,5% (z 12,4% w 2004 r.). W 2005 r. wyraźny był też wzrost sumy bilansowej Grupy, która wzrosła o niemal 2 mld zł do 33,1 mld zł.
Podsumowanie - rok 2005 pozwala na doBRE perspektywy rozwoju: W nowy, jubileuszowy – 20-ty rok działalności BRE Bank wkracza wzmocniony sukcesem przemian strukturalnych dokonanych w 2005 r. Pozytywne tendencje rozwoju Banku znalazły odzwierciedlenie w jego notowaniach na GPW. Cena akcji kilkukrotnie wyznaczała w ostatnich tygodniach nowe historyczne maksimum (18 stycznia br. 199 zł). Kurs zamknięcia 2005 r. wyniósł 169 złotych, tj. o 48% więcej niż przed rokiem, podczas gdy WIG 20 zyskał w tym czasie 35%. Kapitalizacja BRE Banku wynosiła na koniec roku 4,89 mld zł.
„Rok 2006 oznacza dla nas kolejne ambitne wyzwania, związane z poprawą tegorocznej zyskowności i efektywności, tak by w perspektywie roku 2007 BRE Bank zapewniał swym akcjonariuszom co najmniej 20-procentowy zwrot na kapitale brutto”- mówi Prezes Zarządu BRE Banku – Sławomir Lachowski.
Motorem rozwoju BRE Banku będą strukturalne zmiany dokonane w strategii działań na rynku bankowości korporacyjnej, w tym coraz silniejsza pozycja w segmencie MSP, a także stałe umacnianie pozycji na perspektywicznym rynku bankowości detalicznej. W tym segmencie BRE Bank stawia na nowe projekty związane z bancassurance oraz nowym modelem obsługi mikroprzedsiębiorstw. Ekspansja w tych obszarach, w połączeniu ze znaczącą zyskownością operacji na rynkach bankowości inwestycyjnej oraz coraz wyższymi zyskami spółek Grupy stanowić będą bodziec dla rozwoju BRE Banku w roku 2006. Celem jest znaczący wzrost zysku brutto, do ok. 380 mln zł i utrzymanie wysokiej rentowności na poziomie powyżej 18% ROE brutto
roczny punkt przełamania linii biznesowej bankowości detalicznej
wdrożenie nowej strategii BREaktywacji na rynku bankowości korporacyjnej 2006 r. etapem dalszego umocnienia pozycji – krok w stronę celów średniookresowych na lata 2007-2008
Ostatni kwartał 2005 roku Grupa BRE Banku zakończyła sukcesem strukturalnych przemian biznesowych. Na koniec IV kwartału 2005 r. BRE Bank wypracował 337,9 mln zł skonsolidowanego zysku brutto, przekraczając nie tylko pierwotne (290 mln zł zysku brutto), ale i podwyższone (330 mln zł) cele finansowe. Zysk netto wyniósł 247,5 mln zł i był najwyższy od 4 lat. Tym samym po okresie słabszych wyników w latach 2002-2004 Bank odbudował silną pozycję finansową, dzięki czemu wykonał duży krok w kierunku ambitnych założeń średniookresowych, zakładających wypracowanie co najmniej 20% ROE brutto w roku 2007. BRE Bank wchodzi w nowy, jubileuszowy – 20-ty rok działalności wzmocniony strukturalną zmianą strategii pionu bankowości korporacyjnej oraz dynamicznie rozwijającym się pionem bankowości detalicznej, który po raz pierwszy osiągnął w ujęciu rocznym punkt przełamania.
Rok 2005 okresem przełomu
Miniony rok był dla BRE Banku okresem przełomu. Z początkiem stycznia 2005 r. BRE Bank stanął w obliczu konieczności przywrócenia zaufania rynku do możliwości dalszego rozwoju Banku, a tym samym jego zdolności do generowania wysokich zysków. W tym kontekście kluczowe było zwiększenie efektywności działań biznesowych we wszystkich obszarach aktywności Banku. Najważniejsze zadania związane były ze strategią BREaktywacji, tj. restrukturyzacją modelu bankowości korporacyjnej oraz dalszą ekspansją na rynku bankowości detalicznej i w efekcie osiągnięcie przez tę linię biznesową pierwszego (w ujęciu rocznym) zysku brutto. W 2005 r. udało się również kontynuować model ograniczania ryzyka i utrzymania rentowności w bankowości inwestycyjnej.
„Nie chcemy poprzestać na dobrych rezultatach roku 2005, bo to dopiero początek naszych możliwości. BRE Bank powinien trwale osiągać wyniki na poziomie co najmniej 20% ROE brutto. Wyzwania finansowe realizować będziemy równolegle z podnoszeniem
jakości obsługi, doradztwa i nowoczesnych produktów oferowanych Klientom. Połączenie tych czynników warunkuje bowiem nasz sukces rynkowy i będzie on możliwy tylko wtedy, gdy firma dostarczać będzie wartość dodaną zarówno dla Klientów, jak i akcjonariuszy”, mówi Prezes Zarządu BRE Banku Sławomir Lachowski.
Cele na 2006
Chcąc sprostać ambitnym wyzwaniom na najbliższe 2-3 lata BRE Bank ma świadomość konieczności kontynuowania w bieżącym roku pozytywnych trendów wzrostowych rozpoczętych w roku minionym. Celem na 2006 r. jest znaczący wzrost zysku brutto do ok. 380 mln zł. BRE Bank będzie dążył do uzyskania w roku bieżącym:
- wskaźnika zwrotu na kapitale ROE brutto: powyżej 18%
- relacji kosztów do dochodów: ok. 66%
- współczynnika wypłacalności na koniec 2006 r.: ok. 10,4% (Grupa).
BREaktywacja siłą bankowości korporacyjnej
Linia biznesowa bankowości korporacyjnej wypracowała w 2005 r. 175,0 mln zł zysku brutto. W tym obszarze BRE Bank dokonał w 2005 r. wiele istotnych przemian, związanych z wdrożeniem strategii BREaktywacji (szczegóły w załączniku nr 1).
Aktywność BRE Banku na tym rynku zaowocowała znacznym wzrostem średniego miesięcznego stanu depozytów i kredytów. Średni stan depozytów klientów korporacyjnych był w grudniu 2005 r. o 4,4 mld zł (o 46%) wyższy niż przed rokiem. Średnie bilansowe zaangażowanie kredytowe w grudniu ub.r. było o 2% wyższe niż na koniec 2004 r. i o 11% w porównaniu do września 2005 r. W 2005 r. BRE Bank zwiększył swój udział na rynku depozytów przedsiębiorstw (do 9,2%) i utrzymał prawie 6% udział rynkowy w akcji kredytowej dla firm. W ciągu ub.r. BRE Bank pozyskał 1917 nowych klientów bankowości korporacyjnej, w tym 530 w IV kwartale.
Bankowość detaliczna – wzrost znacznie powyżej rynku
Bankowość detaliczna BRE Banku po raz pierwszy wypracowała w ujęciu rocznym zysk, który wyniósł 19,1 mln zł brutto. Sam mBank wypracował 28 mln zł zysku brutto. Wynik tego pionu obniżył rezultat MultiBanku, który aktualnie nabiera masy krytycznej i zyski wypracuje już w 2006 r. Na rynku bankowości detalicznej BRE Bank obsługuje już 1,3 mln klientów, którzy otworzyli 1,5 mln rachunków i złożyli 5,1 mld depozytów, co daje BRE Bankowi awans na 4. miejsce wśród największych banków detalicznych. W ciągu roku wartość depozytów wzrosła o 37% (o 1,4 mld zł), podczas gdy wzrost w całym sektorze wyniósł 3,5%. W 2005 roku Bank udzielił 1,7 mld zł kredytów detalicznych (wzrost o 75% wobec 23% wzrostu w sektorze), w tym portfel kredytów hipotecznych wzrósł o 79% (1,4 mld zł). Wg danych na 30.09.2005 BRE Bank także pod względem rocznej sprzedaży kredytów hipotecznych awansował na 4. pozycję w sektorze. W segmencie mikroprzedsiębiorstw BRE Bank obsługuje ponad 143 tys. takich firm i zajmuje 2. miejsce w sektorze. Równie ambitne są plany na przyszłość. BRE Bank chce na koniec 2006 r. obsługiwać ponad 1,6 mln klientów detalicznych i zwiększyć stany portfela kredytowego (do 6,5 mld zł, w tym 5,1 mld zł kredytów hipotecznych) i depozytów (do 6,7 mld zł). Jego pozycję na rynku bankowości detalicznej wzmocnią nowe projekty strategiczne podejmowane w 2006 r. Pierwszym z nich jest wdrożenie nowego modelu obsługi mikroprzedsiębiorstw, które są bardzo ważną grupą klientów banku. Drugim projektem strategicznym jest aktywizacja sprzedaży produktów ubezpieczeniowych w ramach programu bancassurance.
W ostatnich miesiącach działalność rozpoczęła spółka
emFinanase, zajmująca się sprzedażą produktów bankowych i bankowo-ubezpieczeniowych. W pierwszym roku działalności spółka skoncentruje się na dystrybucji kredytów gotówkowych, samochodowych oraz hipotecznych. Plany na 2006 r. zakładają sprzedaż kredytów na poziomie kilkuset milionów zł. Do połowy br. planuje otwarcie kilkunastu oddziałów w 9 największych miastach Polski oraz docelowo 400 placówek przedstawicielskich na terenie całego kraju.
W IV kwartale największym zainteresowaniem klientów
Private Banking cieszyły się jednostki funduszy inwestycyjnych. Ofertę produktów inwestycyjnych rozszerzono o nowy, 2-letni gwarantowany produkt kapitałowo-ubezpieczeniowy w USD i PLN. Odpowiedzią na oczekiwania klientów było przeprowadzenie subskrypcji 5 nowych produktów strukturyzowanych opartych o koszyk akcji oraz lokat inwestycyjnych.
Bankowość inwestycyjna umacnia pozycję Banku
W 2005 roku linia biznesowa bankowości inwestycyjnej wypracowała 199,2 mln zł zysku brutto. W tym obszarze Bank kontynuował zmianę profilu ryzyka, polegającą na przeniesieniu punktu ciężkości na operacje wykonywane na zlecenie klientów. Bank utrzymuje silną pozycję na rynku nieskarbowych papierów dłużnych. Jest liderem wśród organizatorów emisji obligacji banków (1,3 mld zł) i plasuje się w pierwszej 3 organizatorów emisji obligacji przedsiębiorstw (1,1 mld zł) oraz krótkoterminowych papierów dłużnych (1,2 mld zł). Ponadto Bank po raz kolejny zyskał na rok 2006 miano dealera skarbowych papierów wartościowych. W styczniu br. Grupa BRE Banku otrzymała statuetkę Złotego Byka - nagrodę za największy udział w obrotach opcjami na GPW w 2005 roku (31,8 proc.).
Spółki strategiczne silnym atutem Grupy BRE Banku
Wszystkie spółki Grupy zrealizowały w 2005 r. zyski, osiągając lepsze niż planowane wyniki. Spółki BRE Banku objęte konsolidacją odnotowały łącznie 109,6 mln zł zysku brutto (szczegóły w załączniku nr 2).
Najważniejsze wskaźniki
Po 4 kwartałach 2005 r. skonsolidowany wskaźnik ROE wyniósł 17,8% brutto (14,1% netto). Stale utrzymywana jest także dyscyplina kosztowa: współczynnik kosztów do dochodów wyniósł 69,2% i będzie malał w kolejnych latach. Znacząco wzrósł współczynnik wypłacalności Banku i kształtuje się na bezpiecznym poziomie 12,9% (11,1% dla Grupy). Odsetek kredytów zagrożonych (wg klasyfikacji NBP) spadł do 8,5% (z 12,4% w 2004 r.). W 2005 r. wyraźny był też wzrost sumy bilansowej Grupy, która wzrosła o niemal 2 mld zł do 33,1 mld zł.
Podsumowanie - rok 2005 pozwala na doBRE perspektywy rozwoju: W nowy, jubileuszowy – 20-ty rok działalności BRE Bank wkracza wzmocniony sukcesem przemian strukturalnych dokonanych w 2005 r. Pozytywne tendencje rozwoju Banku znalazły odzwierciedlenie w jego notowaniach na GPW. Cena akcji kilkukrotnie wyznaczała w ostatnich tygodniach nowe historyczne maksimum (18 stycznia br. 199 zł). Kurs zamknięcia 2005 r. wyniósł 169 złotych, tj. o 48% więcej niż przed rokiem, podczas gdy WIG 20 zyskał w tym czasie 35%. Kapitalizacja BRE Banku wynosiła na koniec roku 4,89 mld zł.
„Rok 2006 oznacza dla nas kolejne ambitne wyzwania, związane z poprawą tegorocznej zyskowności i efektywności, tak by w perspektywie roku 2007 BRE Bank zapewniał swym akcjonariuszom co najmniej 20-procentowy zwrot na kapitale brutto”- mówi Prezes Zarządu BRE Banku – Sławomir Lachowski.
Motorem rozwoju BRE Banku będą strukturalne zmiany dokonane w strategii działań na rynku bankowości korporacyjnej, w tym coraz silniejsza pozycja w segmencie MSP, a także stałe umacnianie pozycji na perspektywicznym rynku bankowości detalicznej. W tym segmencie BRE Bank stawia na nowe projekty związane z bancassurance oraz nowym modelem obsługi mikroprzedsiębiorstw. Ekspansja w tych obszarach, w połączeniu ze znaczącą zyskownością operacji na rynkach bankowości inwestycyjnej oraz coraz wyższymi zyskami spółek Grupy stanowić będą bodziec dla rozwoju BRE Banku w roku 2006. Celem jest znaczący wzrost zysku brutto, do ok. 380 mln zł i utrzymanie wysokiej rentowności na poziomie powyżej 18% ROE brutto