Aż 52 proc. Polaków przyznaje, że o zabezpieczeniu pieniędzy na przyszłość myśli rzadko albo wcale. Przyszłość to dla nas najbliższych 5 lat, bo nad tym, co za 10 lat i więcej zastanawia się już tylko 19 proc. z nas. mBank chce to zmienić. Dlatego w kampanii „Szczęśliwi z wiekiem” pokazuje, że warto zadbać o emeryturę.
Badanie przeprowadzone na zlecenie mBanku przez Maison&Partners w kwietniu 2023 roku pokazuje, że prawie 1/3 respondentów w ogóle nie zastanawia się nad tym, jakiego życia chce w przyszłość, zaś kolejne 27 proc. ogranicza tę perspektywę do jednego roku. Choć 80 proc. badanych posiada jakieś oszczędności, to prawie połowa z nich zamierza wykorzystać je w perspektywie do 5 lat. Najczęściej odkładamy na „czarną godzinę” (45 proc.), a emerytura jest celem jedynie dla 13% z nas.
Na Zachodzie fundusze na emeryturę stanowią znaczy procent majątku gospodarstw domowych. W Polsce wciąż trzymamy pieniądze głównie na kontach i lokatach, żeby były pod ręką na realizację krótkoterminowych potrzeb, zapominając o przyszłości. – mówi Kamil Figlarek, dyrektor Departamentu Inwestycji w mBanku. – To, że nie mamy nawyku myślenia o emeryturze wynika z kilku czynników, ale ważnym jest fakt, że nie postrzegamy jej dobrze.
Eksperyment przeprowadzony przez mBank w ramach kampanii „Szczęśliwi z wiekiem” pokazuje, jak różnią się wyobrażenia o emeryturze od rzeczywistości. Zderzono wizję młodych osób (20-30 lat) i ludzi 60+. W pierwszym etapie młodzi komentowali, jak wyobrażają sobie życie na emeryturze. Następnie razem z prawdziwymi emerytami oglądali te wypowiedzi i rozmawiali. Starsi opowiadali, jak wygląda ich obecne życie – mają więcej czasu, pasje, nowe miłości. Młodzi zaczynali rozumieć, że przyszłość nie maluje się w aż tak złych barwach i warto ją planować.
– Kiedy ktoś lub coś próbuje odwrócić naszą uwagę od długoterminowego celu w życiu, atakuje nas komunikatami typu: „żyj chwilą”. I może bywa to dobra porada na chwilę, ale słaba na życie. W tej chwili jesteśmy tym, na co zapracowaliśmy w przeszłości, a będziemy tymi, o których zadbamy teraz. Szczególnie, że myślenie o przyszłości i odkładanie nie jest zależne od wysokości zarobków, ale jest nawykiem – mówi psycholog Miłosz Brzeziński.
Kampania „Szczęśliwi z wiekiem” jest jednym z elementów prowadzonych od dwóch lat działań na rzecz popularyzacji inwestycji. mBank walczy z mitami, że inwestowanie jest tylko dla osób z dużymi pieniędzmi czy fachową wiedzą ekonomiczną. Przekonuje, że można zacząć nawet od małych kwot, w rozwiązania przygotowane przez ekspertów, z myślą o przyszłości.
W ramach kampanii, mBank przygotował 3-minutowy film, który prezentuje wyniki eksperymentu.
Hasłem jest „Warto zaplanować przyszłość. W której nic nie musisz, a możesz”. Działania promocyjne będą prowadzone w kinach Helios i Multikino, w digitalu i kanałach własnych mBanku. W promowanie kampanii na Instagramie zaangażowani są również influencerzy.
Za koncepcję kreatywną kampanii odpowiadała agencja Grey, za zakup mediów – dom mediowy Carat. Za produkcję filmu, który wyreżyserował Marcin Filipowicz, odpowiadała Flota Filmowa.
Kampania „Szczęśliwi z wiekiem” rozpocznie się 31 maja i potrwa kilka tygodni. Więcej na stronie akcji.