mBank po II kwartale: solidne wyniki i nowa strategia
Copy

Kopiuj tekst

mBank po II kwartale: solidne wyniki i nowa strategia

W II kwartale 2016 r. Grupa mBanku zarobiła 388,5 mln zł. W czerwcu Rada Nadzorcza zatwierdziła nową strategię, która zakłada, że spółka będzie jednym z trzech najbardziej efektywnych kosztowo i rentownych banków w Polsce. W sferze biznesowej mBank będzie skoncentrowany na potrzebach klientów i mobilności.

Strategia Grupy mBanku na lata 2016-2020 zatytułowana „mobilny Bank” zakłada:
  • bycie bliżej klienta,
  • dalsze wykorzystanie możliwości związanych z mobilnością,
  • regularną poprawę efektywności biznesowej.
– We wszystkich działaniach pracownicy mBanku powinni kierować się potrzebami i preferencjami klientów. mBank wciąż chce być też synonimem bankowości mobilnej, przy czym priorytetami będą: wygoda, użyteczność i prostota z punktu widzenia użytkownika. Przed nami era klienta, mobilności i efektywności – mówi Cezary Stypułkowski, prezes mBanku.

Wyznaczając swoje cele finansowe na lata 2016-2020, bank przyjął ambitne założenia dotyczące przede wszystkim efektywności kosztowej oraz rentowności aktywów i kapitału. – mBank ma co roku być jednym z trzech najlepszych banków pod względem wskaźnika kosztów do dochodów, zwrotu z kapitału i rentowności aktywów – dodaje Cezary Stypułkowski.

Ponadto, bank zamierza wypłacać dywidendę, utrzymując jednocześnie wskaźnik kapitału podstawowego CET1 przynajmniej 1,5 p.p. powyżej wymaganego poziomu. Relacja kredyty do depozytów ma co najwyżej nieznacznie przekraczać poziom 100 proc.

Udany drugi kwartał, dodatkowe przychody z transakcji Visa

W II kwartale mBank zarobił 388,5 mln zł, czyli o 26,2 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach 2016 r. Znaczący wpływ na ten wynik miał jednorazowy przychód związany z rozliczeniem transakcji przejęcia Visa Europe Limited przez Visa Inc. w wysokości 251,7 mln zł.

Wynik z tytułu odsetek wzrósł o 1,2 proc. do 684,4 mln zł, co wynikało przede wszystkim ze spadku kosztów odsetkowych o 2,4 proc. Z kolei wynik z tytułu opłat i prowizji był mniejszy o 1 proc. niż w poprzednim kwartale, co przede wszystkim było związane ze spadkiem prowizji za obsługę kart płatniczych. Natomiast spadek wyniku na działalności handlowej w ujęciu kwartalnym o 29,2 proc. do 59,5 mln zł to efekt słabszego wyniku na tzw. pozostałej działalności handlowej w związku z ujemną wyceną instrumentów opartych na stopie procentowej.

Grupa mBanku utrzymała stabilne koszty działalności, z wyłączeniem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego na funkcjonalności IT. Koszty ryzyka wzrosły po wyjątkowo niskim poziomie rezerw, odnotowanym w I kwartale. Negatywnie na zysk banku wpłynęło również obciążenie podatkiem bankowym.

Wyłączając wpływ wahań kursów walutowych, wartość kredytów i pożyczek udzielonych klientom indywidualnym wzrosła o około 1,5 proc. W II kwartale 2016 roku Grupa mBank udzieliła 764,4 mln zł kredytów hipotecznych oraz 1 714,5 mln zł kredytów niehipotecznych. Kontynuowany był dynamiczny wzrost depozytów w obydwu segmentach, który przełożył się na zwiększenie środków klientowskich zgromadzonych w mBanku o 5,1 proc. W konsekwencji, wskaźnik kredyty/depozyty po II kwartale wyniósł 94,7 proc.