Dzięki współpracy mBanku, MultiBanku oraz organizacji Visa Europe, klienci dowiedzą się, jak zapłacić zbliżeniowo przy pomocy tego popularnego telefonu komórkowego. To kolejny krok mBanku i MultiBanku w realizacji strategii rozwoju oferty bankowości mobilnej.
NFC (z ang. Near Field Communication) to technologia umożliwiająca przekazywanie na niewielką odległość danych za pośrednictwem fal radiowych. Dzięki niej klienci mBanku i MultiBanku coraz częściej płacą kartami zbliżeniowo, a więc bez konieczności podawania karty sprzedawcom i przeciągania jej przez czytniki terminali. Wkrótce przy tego typu płatnościach będą mogli skorzystać także z „komórki”.Z pilotażu realizowanego w ramach współpracy mBanku, MultiBanku i organizacji Visa, będą mogli skorzystać klienci banków, posiadający iPhone’y produkowane przez firmę Apple. Rozwiązanie zostanie oparte na aplikacji płatności zbliżeniowych Visa Mobile.W ramach testu płatności mobilnych NFC, użytkownik otrzyma nakładkę (adapter) iCarte na swój aparat Apple, współpracującą z aplikacją Visa Mobile. Aplikacja docelowo będzie bezpłatnie dostępna w internetowym sklepie AppStore. Dzięki nakładce i oprogramowaniu, klienci będą mogli płacić zbliżeniowo za pośrednictwem telefonu komórkowego w sklepach i innych punktach wyposażonych w terminale zbliżeniowe. Dostarczane przez mBank i MultiBank, z organizacją płatniczą Visa Europe, adaptery iCarte będą współpracować z najnowszymi modelami iPhone’ów trzeciej i czwartej generacji.- Zdecydowaliśmy się na uruchomienie pilotażu płatności mobilnych dla posiadaczy urządzeń iPhone, ponieważ to z nich nasi klienci najczęściej logują się do serwisu transakcyjnego. Statystyki pokazują, że w MultiBanku aż 35 proc. wszystkich logowań realizowanych jest z telefonów Apple. Także w mBanku odsetek ten jest wysoki i wynosi 20 proc. – wyjaśnia Paweł Kucharski, dyrektor banku ds. marketingu i rozwoju biznesu bankowości detalicznej, reprezentujący mBank i MultiBank. - Rozwiązanie przygotowane przez Visa umożliwia zapoznanie się z nową formą płatności rosnącej liczbie użytkowników smartphone’ów, a przy tym wyposaża popularnego iPhone’a w kolejną ważną funkcję – dodaje Paweł Kucharski.W pierwszym etapie pilotażu (trwającym trzy miesiące) z usługi płatności mobilnych skorzystają klienci – przede wszystkim członkowie mRady, złożonej z klientów mBanku, oraz pracownicy obu banków. W drugim etapie do testowania rozwiązania zaproszone zostaną osoby, które wcześniej wezmą udział w konkursie ogłoszonym na stronach internetowych banków.- Gratulujemy mBankowi i MultiBankowi, że jako pierwsi w Polsce udostępnią możliwość płacenia iPhone’em dzięki zastosowaniu aplikacji zbliżeniowej Visa Mobile – stwierdziła Małgorzata O’Shaughnessy, wiceprezes Visa Europe, dyrektor generalna odpowiedzialna za Polskę, Czechy i Słowację. - Płatności zbliżeniowe przy pomocy telefonu to jeden z trzech filarów strategii Visa Europe, w zakresie intensywnie rozwijanych płatności mobilnych; niedługo pojawią się także rozwiązania umożliwiające płatności P2P (Person-to-Person) oraz płatności zdalne, np. poprzez internet – dodała Małgorzata O’Shaughnessy.Umieszczenie aplikacji płatności zbliżeniowych Visa w bezpiecznym module iCarte do telefonów iPhone’a to jedno z rozwiązań przystosowujących istniejące telefony do płatności mobilnych. Innym jest technologia wykorzystująca karty pamięci microSD stosowane w smartfonach. Visa wspiera te rozwiązania na równi z technologią umieszczania aplikacji płatności zbliżeniowych Visa na karcie SIM w telefonie.Telefonami z aplikacją Visa Mobile można płacić we wszystkich terminalach przyjmujących karty zbliżeniowe Visa. Obecnie takich terminali jest w Polsce ponad 35 tys., a dzięki programowi Kartą Visa zapłacisz wszędzie ich liczba ma sięgnąć 200 tys. do końca 2015 r.- Uruchomienie programu mobilnych płatności NFC jest kolejnym krokiem w realizacji strategii mBanku i MultiBanku w zakresie bankowości mobilnej. Liczba klientów logujących się do banku za pośrednictwem urządzeń mobilnych regularnie rośnie – m.in. dzięki dedykowanej platformie mBank Lajt oraz aplikacjom mobilnym na iPhone’a oraz iPada – informuje Paweł Kucharski, reprezentujący mBank i MultiBank. - Wdrożenie płatności NFC do oferty poprzedzamy pilotażem, aby móc lepiej poznać oczekiwania użytkowników względem tej usługi – podsumowuje Kucharski.Jak dokonać mobilnej płatności w ramach systemu Visa Mobile w mBanku i MultiBanku?Wykonanie transakcji z użyciem technologii NFC jest proste i odbywa się podobnie, jak w przypadku standardowych płatności zbliżeniowych. W trakcie płatności wystarczy po prostu zbliżyć telefon z zainstalowaną nakładką do terminala, a płatność zostanie zrealizowana w ciągu kilku sekund.Technologia zbliżeniowa sprawdza się szczególnie przy niskich płatnościach (do 50 zł) stanowiąc alternatywę dla gotówki. W ramach usługi Visa Mobile klient może zdecydować, które transakcje będą potwierdzane kodem bezpieczeństwa.Po to, by iPhone stał się wygodnym narzędziem służącym do płatności zbliżeniowych, wystarczy wyposażyć go w spersonalizowany adapter NFC (nakładka iCarte do modeli: iPhone 3 i 3GS oraz iPhone 4). Po podłączeniu urządzenia, w telefonie zostanie zainstalowana aplikacja płatności zbliżeniowych Visa Mobile.Przy pierwszym uruchomieniu programu należy aktywować kartę (zarówno w aplikacji, jak i serwisie transakcyjnym banku). Niezbędne będzie również zdefiniowanie kodu bezpieczeństwa (Passcode), służącego do zabezpieczenia aplikacji płatniczej i ewentualnego potwierdzania wykonywanych transakcji.Dla bezpieczeństwa, użytkownik usługi płatności mobilnych NFC może zdefiniować dwa tryby działania aplikacji: automatyczny, przy którym transakcje w wysokości do 50 zł wykonywane są bez konieczności potwierdzania ich kodem oraz manualny, w którym wszystkie transakcje (bez względu na kwotę) są potwierdzane kodem bezpieczeństwa.Uruchomiony w 2000 roku mBank jest dziś największym bankiem wirtualnym oraz trzecim największym bankiem detalicznym w Polsce, obsługującym 2,7 mln Klientów. Od lat marka mBanku pozostaje synonimem bankowości elektronicznej. W niezależnych badaniach i plebiscytach mBank regularnie zdobywa tytuł banku najchętniej polecanego przez Klientów w Polsce (m.in. Audyt Bankowości Detalicznej TNS Pentor za I kwartał 2011 r.). W roku 2011 mBank został także ogłoszony najbardziej przyjaznym bankiem internetowym w prestiżowym plebiscycie „Przyjazny Bank Newsweeka”.