Aż 87% badanych miało styczność z próbami wyłudzenia pieniędzy, a 11% realnie straciło środki - najczęściej do 500 zł, choć u 22% straty przekroczyły 2 tys. zł. W odpowiedzi mBank - jako pierwszy bank w Polsce - wprowadza funkcję “Włącz blokadę transakcji w aplikacji mobilnej. Pozwoli ona zablokować przelewy, płatności BLIKIEM i kartą oraz wypłaty gotówki, bez utraty dostępu do konta. Zaplanowane transakcje zrealizują się zgodnie z harmonogramem. Badanie pt. „Świadomość społeczna oraz skala występowania różnych metod oszustw” przeprowadziła na zlecenie mBanku agencja ARC Rynek i Opinie.

„Edukacja w kontekście cyberzagrożeń jest jednym z kluczowych elementów naszego działania. Bezpieczeństwo to także silny fundament nowej strategii „Cała naprzód”. W mBanku konsekwentnie uczymy bezpiecznego korzystania z bankowości i nie zwalniamy tempa. „Włącz blokadę transakcji” to realna przewaga dla klienta, bo w sytuacji, kiedy pojawia się cień wątpliwości, można natychmiast zablokować transakcje, a jednocześnie zachować pełną widoczność rachunku i kontakt z bankiem. Technologia ma dawać sprawczość wtedy, kiedy liczą się sekundy” - przekonuje Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes ds. operacji i IT w mBanku.
Zaufanie i odpowiedzialność

„Czujemy tę odpowiedzialność i działamy realnie - od lat dajemy klientom konkretne porady i narzędzia. Dziś w aplikacji mBanku można zastrzec dokument tożsamości, tymczasowo zablokować kartę, kontrolować limity przelewów, BLIKA i kart, odłączyć aplikację od rachunku czy zablokować dostęp do infolinii. Wprowadziliśmy też mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika banku, aby łatwo odróżnić oszusta od konsultanta oraz edukację kontekstową - jeśli operacja budzi wątpliwości, system ostrzega i tłumaczy zanim klient ją autoryzuje” mówi Jarosław Górski, dyrektor departamentu bezpieczeństwa w mBanku.

Dlaczego wciąż ulegamy manipulacjom?

„Oszuści wykorzystują presję czasu, autorytet, strach i nagłą ekscytację. Kiedy emocje rosną, spada uważność i szybciej sięgamy po uproszczone decyzje - mniej sprawdzamy, bardziej wierzymy w „pilne” potrzeby i prośby. Najskuteczniejsza obrona zaczyna się od odzyskania chwili na myślenie. W praktyce: nie ulegaj prośbom i zachętom zbyt szybko, nie podawaj haseł i danych, sprawdź wiarygodność i tożsamość instytucji innym kanałem, a jeśli cokolwiek budzi wątpliwości - zatrzymaj możliwość transakcji. To prosty ruch, który przywraca kontrolę i redukuje napięcie. A powtarzalna, mądra edukacja buduje odporność na manipulację” zapewnia Dorota Minta, psycholożka.
Bezpieczeństwo bez kompromisów

“To kolejny krok w budowaniu odporności klientów na cyberzagrożenia, ale nie ostatni. Cyberprzestępcy zmieniają metody, dlatego my nie zwalniamy tempa. Naszym celem jest, by klienci czuli się bezpiecznie i mieli narzędzia, które dają im kontrolę w każdej sytuacji” przekonuje Magdalena Korona, ekspertka ds. cyberbezpieczeństwa w mBanku.
(ARC Rynek i Opinie, „Świadomość społeczna oraz skala występowania różnych metod oszustw”, CAWI, próba: 1011 osób, wiek: 18–70, listopad 2025.)
Joanna Duda
starszy specjalista ds. relacji z mediami

