W ostatnich dniach Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) poinformowała o wynikach naboru wniosków o dofinansowanie projektów z funduszy Unii Europejskiej, w ramach I rundy aplikacyjnej Działania 2.3 SPO-WKP. Z uwagi na znaczącą ilość błędów w składanych dokumentach aplikacyjnych, BRE Bank zdecydował się zaktywizować działania doradcze dla rodzimych firm. Doradztwo BRE Banku ma szansę zwiększyć efektywność starań o pozyskiwanie środków unijnych. Grupa ekspertów BRE Banku opracowała dla wszystkich zainteresowanych wykaz najczęściej popełnianych błędów i uchybień we wnioskach, a przede wszystkim porady jak uniknąć błędów i zwiększyć szanse na unijne dofinansowanie.
I runda aplikacyjna w ramach Działania 2.3 SPO-WKP trwała od 20 września do 2 grudnia 2004 r. W tym czasie do Regionalnych Instytucji Finansujących (RIF) wpłynęło łącznie 6.495 wniosków o dofinansowanie, z czego:
127 wniosków zostało wycofanych przez przedsiębiorców,
2 537 wniosków zostało odrzuconych na etapie oceny formalnej,
1 947 wniosków nie spełniało kryteriów techniczno-ekonomicznych,
1 163 wnioski nie spełniały kryteriów merytorycznych.
Z całej puli złożonych wniosków jedynie 721 zostało wstępnie zakwalifikowanych do objęcia wsparciem. Łączna kwota wniosków umieszczonych na liście rankingowej PARP przekazanej do Ministerstwa Gospodarki i Pracy wnosi 396,8 mln zł. Oznacza to, że jedynie ok. 11% spośród 6,5 tys. wniosków zakwalifikowano do objęcia wsparciem ze środków unijnych. Fakt ten pokazuje niebagatelne znaczenie prawidłowego wypełnienia wniosku o dofinansowanie.
Dlatego też w celu optymalizacji szans na uzyskanie przez polskie firmy dofinansowania ze środków unijnych, eksperci BRE Banku, będący certyfikowanymi Konsultantami Funduszy Europejskich, przygotowali (w oparciu o dane PARP) zestawienie najczęściej popełnianych błędów. Uchybienia we wnioskach polskich przedsiębiorców dotyczyły najczęściej:
1. Wniosku o dofinansowanie, w tym:
błędów w charakterystyce i klasyfikacji beneficjentów wsparcia,
niezgodności założeń planowanych inwestycji z celami danego działania,
braku spójności informacji zawartych we wniosku z zapisami biznes planu,
błędów rachunkowych, klasyfikacji kosztów kwalifikowanych dla danego działania i źródeł finansowania inwestycji, i innych.
2. Braku obowiązkowych załączników do wniosku o dofinansowanie, w tym:
dokumentów finansowych w wymaganym formacie i uwzględniających odpowiedni okres sprawozdawczy,
sprawozdań z otrzymanej pomocy publicznej,
kopii pozwolenia na budowę – w przypadku, gdy celem przedsięwzięcia jest budowa, a wnioskodawca posiada grunt pod budowę,
harmonogramu rzeczowo-finansowego,
promesy/umowy kredytowej oraz zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego,
wersji elektronicznej wniosku o dofinansowanie oraz biznes planu, i innych.
Kredyt BRE-Unia pomocą w wykorzystaniu środków unijnych
Wspierając swoich Klientów starających się o pozyskanie finansowania ze środków Unii Europejskiej BRE Bank przygotował już w ubiegłym roku specjalną ofertę w postaci kredytu inwestycyjnego BRE-UNIA. Kredyt ten składa się z 2 części:
kredytu pomostowego, który przeznaczony jest na sfinansowanie części kosztów kwalifikowanych projektu, maksymalnie do wysokości odpowiadającej kwocie dotacji (określonej w umowie dotacji), kredytu inwestycyjnego, który przeznaczony jest na sfinansowanie pozostałej części kosztów kwalifikowanych i kosztów niekwalifikowanych projektu.
Choć wkład własny Kredytobiorcy powinien w zasadzie stanowić 40% całości przewidywanych nakładów inwestycyjnych, to w szczególnych przypadkach BRE Bank dopuszcza możliwość zmniejszenia udziału środków Klienta nawet do progu 25%.
Niebagatelną zaletą oferty „unijnej” BRE Banku jest możliwość podpisania jednej umowy kredytowej, uwzględniającej obie części – pomostową i inwestycyjną – a także wartościowa okazja skorzystania przez Klientów z pomocy ekspertów BRE Banku – certyfikowanych Konsultantów Funduszy Europejskich (KFE).
Konsultanci Funduszy Europejskich w BRE Banku
Już w 2004 roku grupa ponad 50 najbardziej doświadczonych ekspertów BRE Banku, specjalizujących się w bieżącej współpracy z klientem oraz analizie kredytowej, przeszła wieloetapowe szkolenie. Jego zakres obejmował zasady, formy i mechanizmy funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Zakres szkolenia obejmował wszystkie kluczowe zagadnienia związane z funduszami europejskimi, o które przy udziale BRE Banku aplikują jego Klienci. Po zdaniu niezbędnych egzaminów eksperci BRE Banku otrzymali tytuły Konsultantów Funduszy Europejskich. Ich kompetencje zostały potwierdzone przez akredytację wydaną przez International Education Society.
Konsultant Funduszy Europejskich jest rodzajem eksperta, który nie tylko udziela niezbędnych informacji o dostępnych możliwościach finansowania inwestycji, ale dokonuje też wstępnej analizy projektu, w tym pod kątem możliwości uzyskania dofinansowania konkretnego przedsięwzięcia. Konsultant pełni również dalsze zadania doradcze. Jest bowiem zaangażowany również w fazę tzw. montażu finansowego, czyli opracowania struktury finansowania przedsięwzięcia przy wykorzystaniu wsparcia ze środków unijnych. Konsultant dokonując (na podstawie przedłożonych przez Klienta dokumentów) wstępnej analizy ryzyka kredytowego przygotowuje finalną ofertę kredytową. Na podstawie pozytywnej oceny kredytowej przygotowywana jest w ten sposób oferta dostosowana do konkretnego przedsięwzięcia Klienta, spełniająca wszystkie wymogi formalne związane z aplikacją o środki unijne.
I runda aplikacyjna w ramach Działania 2.3 SPO-WKP trwała od 20 września do 2 grudnia 2004 r. W tym czasie do Regionalnych Instytucji Finansujących (RIF) wpłynęło łącznie 6.495 wniosków o dofinansowanie, z czego:
127 wniosków zostało wycofanych przez przedsiębiorców,
2 537 wniosków zostało odrzuconych na etapie oceny formalnej,
1 947 wniosków nie spełniało kryteriów techniczno-ekonomicznych,
1 163 wnioski nie spełniały kryteriów merytorycznych.
Z całej puli złożonych wniosków jedynie 721 zostało wstępnie zakwalifikowanych do objęcia wsparciem. Łączna kwota wniosków umieszczonych na liście rankingowej PARP przekazanej do Ministerstwa Gospodarki i Pracy wnosi 396,8 mln zł. Oznacza to, że jedynie ok. 11% spośród 6,5 tys. wniosków zakwalifikowano do objęcia wsparciem ze środków unijnych. Fakt ten pokazuje niebagatelne znaczenie prawidłowego wypełnienia wniosku o dofinansowanie.
Dlatego też w celu optymalizacji szans na uzyskanie przez polskie firmy dofinansowania ze środków unijnych, eksperci BRE Banku, będący certyfikowanymi Konsultantami Funduszy Europejskich, przygotowali (w oparciu o dane PARP) zestawienie najczęściej popełnianych błędów. Uchybienia we wnioskach polskich przedsiębiorców dotyczyły najczęściej:
1. Wniosku o dofinansowanie, w tym:
błędów w charakterystyce i klasyfikacji beneficjentów wsparcia,
niezgodności założeń planowanych inwestycji z celami danego działania,
braku spójności informacji zawartych we wniosku z zapisami biznes planu,
błędów rachunkowych, klasyfikacji kosztów kwalifikowanych dla danego działania i źródeł finansowania inwestycji, i innych.
2. Braku obowiązkowych załączników do wniosku o dofinansowanie, w tym:
dokumentów finansowych w wymaganym formacie i uwzględniających odpowiedni okres sprawozdawczy,
sprawozdań z otrzymanej pomocy publicznej,
kopii pozwolenia na budowę – w przypadku, gdy celem przedsięwzięcia jest budowa, a wnioskodawca posiada grunt pod budowę,
harmonogramu rzeczowo-finansowego,
promesy/umowy kredytowej oraz zaświadczenia z ZUS i Urzędu Skarbowego,
wersji elektronicznej wniosku o dofinansowanie oraz biznes planu, i innych.
Kredyt BRE-Unia pomocą w wykorzystaniu środków unijnych
Wspierając swoich Klientów starających się o pozyskanie finansowania ze środków Unii Europejskiej BRE Bank przygotował już w ubiegłym roku specjalną ofertę w postaci kredytu inwestycyjnego BRE-UNIA. Kredyt ten składa się z 2 części:
kredytu pomostowego, który przeznaczony jest na sfinansowanie części kosztów kwalifikowanych projektu, maksymalnie do wysokości odpowiadającej kwocie dotacji (określonej w umowie dotacji), kredytu inwestycyjnego, który przeznaczony jest na sfinansowanie pozostałej części kosztów kwalifikowanych i kosztów niekwalifikowanych projektu.
Choć wkład własny Kredytobiorcy powinien w zasadzie stanowić 40% całości przewidywanych nakładów inwestycyjnych, to w szczególnych przypadkach BRE Bank dopuszcza możliwość zmniejszenia udziału środków Klienta nawet do progu 25%.
Niebagatelną zaletą oferty „unijnej” BRE Banku jest możliwość podpisania jednej umowy kredytowej, uwzględniającej obie części – pomostową i inwestycyjną – a także wartościowa okazja skorzystania przez Klientów z pomocy ekspertów BRE Banku – certyfikowanych Konsultantów Funduszy Europejskich (KFE).
Konsultanci Funduszy Europejskich w BRE Banku
Już w 2004 roku grupa ponad 50 najbardziej doświadczonych ekspertów BRE Banku, specjalizujących się w bieżącej współpracy z klientem oraz analizie kredytowej, przeszła wieloetapowe szkolenie. Jego zakres obejmował zasady, formy i mechanizmy funkcjonowania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Zakres szkolenia obejmował wszystkie kluczowe zagadnienia związane z funduszami europejskimi, o które przy udziale BRE Banku aplikują jego Klienci. Po zdaniu niezbędnych egzaminów eksperci BRE Banku otrzymali tytuły Konsultantów Funduszy Europejskich. Ich kompetencje zostały potwierdzone przez akredytację wydaną przez International Education Society.
Konsultant Funduszy Europejskich jest rodzajem eksperta, który nie tylko udziela niezbędnych informacji o dostępnych możliwościach finansowania inwestycji, ale dokonuje też wstępnej analizy projektu, w tym pod kątem możliwości uzyskania dofinansowania konkretnego przedsięwzięcia. Konsultant pełni również dalsze zadania doradcze. Jest bowiem zaangażowany również w fazę tzw. montażu finansowego, czyli opracowania struktury finansowania przedsięwzięcia przy wykorzystaniu wsparcia ze środków unijnych. Konsultant dokonując (na podstawie przedłożonych przez Klienta dokumentów) wstępnej analizy ryzyka kredytowego przygotowuje finalną ofertę kredytową. Na podstawie pozytywnej oceny kredytowej przygotowywana jest w ten sposób oferta dostosowana do konkretnego przedsięwzięcia Klienta, spełniająca wszystkie wymogi formalne związane z aplikacją o środki unijne.