Plaga oszustw popełnianych w internecie rośnie z roku na rok. Metody, które stosują przestępcy, są różnorodne i coraz bardziej zuchwałe. Dlatego mBank, pionier w dziedzinie edukacji klientów w temacie bezpieczeństwa, startuje z ósmą edycją kampanii edukacyjnej na ten temat. Tym razem zaprasza na kurs samoobrony w sieci.
W styczniu tego roku CSIRT KNF (Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego) zidentyfikował w sieci prawie 700 fałszywych reklam i ok. 1400 domen, które podszywają się pod znane instytucje, zachęcając do fałszywych inwestycji. Miesiąc później liczba domen wyniosła już ok. 3500.
Przestępcy nie śpią i wciąż polują na pieniądze i dane klientów banków oraz wielu firm. SMS o drobnej niedopłacie z linkiem do natychmiastowej płatności? Nowa faktura z innym numerem konta podwykonawcy? Niepowtarzalna okazja w nieznanym sklepie online? A może „megazysk bez ryzyka”? Albo telefon od „konsultanta z banku”, który sygnalizuje „dziwną aktywność na koncie” i każe działać natychmiast?
mBank w swoim kursie samoobrony w sieci ma na te wszystkie scenariusze prostą receptę – spokój i rozsądek. W spotach wideo, które można zobaczyć m.in. w telewizji i internecie od 3 kwietnia, prezentowane są najpopularniejsze formy oszustw, z jakimi spotyka się wielu klientów. Każda z postaci ma do czynienia z atakującym ninją, który w spotach symbolizuje oszusta i próbuje wymusić szybką i nieprzemyślaną reakcję. Bohaterowie nie ulegają jednak presji oszusta, ze spokojem analizują sytuację i dzięki temu unikają oszustwa. To jest właśnie najlepsza metoda obrony przed atakami. „Uniknęłaś ataku, bo chwilę pomyślałaś” – mówi mistrz samoobrony do jednej z bohaterek w finale.
W ramach kampanii mBank przygotował specjalną stronę mbank.pl/samoobronawsieci/ na której każdy może dowiedzieć się więcej o tym, jak skutecznie bronić się przed oszustwami w sieci. Badania banku pokazują, że takich informacji klienci poszukują. Bank informuje też o bezpłatnej usłudze CyberRescue. Dzięki niej, można mieć dostęp do całodobowego wsparcia specjalistów od bezpieczeństwa w internecie. Pomagają w sytuacji, gdy ktoś włamie się na skrzynkę pocztową czy przejmie konto na portalu społecznościowym. Podpowiadają też, co zrobić z podejrzanym mailem lub gdy zamówiony w sieci produkt nie dotrze.
mBank był pierwszym bankiem w Polsce, który zwrócił uwagę na temat edukacji w zakresie bezpieczeństwa. Dlatego co roku prowadzi kampanie poświęcone temu tematowi. Bank stosuje też szereg rozwiązań, które poprawiają bezpieczeństwo klientów. Tylko w tym roku wprowadził dwie nowe usługi: sprawdzonego nadawcę i mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika. Gwarantują one, że maile z podpisem „mBank” oraz rozmowy przychodzące są rzeczywiście inicjowane przez bank.
Wszystkie spoty "Kursu samoobrony przed cyberoszustami" mBanku można obejrzeć tutaj:
Kampania „Samoobrona w sieci” wystartowała 3 kwietnia i będzie emitowana w telewizji, radiu oraz internecie. Jej koncepcję opracowała agencja BBDO Warszawa. Media zaplanował dom mediowy Carat. Za produkcję spotów, których reżyserem jest Maciek Kowalczuk, odpowiadała Flota Filmowa.
Krzysztof Drozd
Starszy specjalista ds. relacji z mediami